(Bilde: )

12 år gammel startet han sin første avis. Åtte år senere vil Sondre ta både Norge og verden med storm.

EKSKLUSIV MAG: Går fra glanset papir til kun nett - og tenker globalt.

EKSKLUSIV MAG: Går fra glanset papir til kun nett - og tenker globalt.

- Jeg er ung, og har ikke noe tunnelsyn. Det kan være en fordel, sier Sondre Rype Paulsen. Vi møter han på en kaffebar ved St. Hanshaugen, et steinkast fra leiligheten og hjemmekontoret til den aktive gründeren.

For noen uker siden relanserte han magasinet «Eksklusiv» med ny nettside på Eksklusivmag.no. Målet er mange tusen brukere i Norge. Men 20-åringen fra Drammen vil også ta verden:

- Eksklusiv skal bli et globalt magasin. Vi har et norsk produkt til de norske leserne våre. Og så skal vi få Norge ut i verden, med å presentere de fantastiske skattene dette landet har å by på. Med muligheter for mange eksklusive øyeblikk!, smiler han engasjert.

BÅT: En litt yngre Sondre tester båter. (Foto: Privat)
BÅT: En litt yngre Sondre tester båter. (Foto: Privat) Foto: Privat

Startet båtmagasin

Men først litt om historien. Dette er nemlig på langt nær det første magasinet drammensgutten står bak. To hobbyer har stått i fokus for han siden barndommen: Båtinteressen. Og media. Allerede som 12-åring kombinerte han dette.

- Jeg gikk på barneskolen, og sammen med en kamerat etablerte vi et lokalt båtmagasin. Vi kjøpte hvert vårt kompaktkamera og gikk rundt i båthavnene for å lage storyer om båter og mennesker, forteller Sondre Rype Paulsen.

- Vi lagde magasinet i powerpoint, og trykte det hos et kopifirma. Det var en elevbedrift, og vi solgte rundt hundre eksemplarer per utgave. Så det gikk i pluss, fortsetter han muntert.

sondre paulsen 3
Bilde:

Fortsatte i media

Etter et par år ga kameraten seg, men Sondre tok «mediekarrieren» videre. Han fortsatte å gi ut magasinet «Til Sjøs» i Drammen, men tok også kontakt med Båtmagasinet og skrev litt om ungdomsbåter for landets største blad for båtinteresserte.

«Til Sjøs» ble så lagt ned på papir, men overlevde en tid som ren nettavis. I mellomtiden gikk Sondre medielinja på videregående, og jobbet litt for både Byavisa Drammen og Drammens Tidende. Begge steder ledet han ungdomsredaksjonene.

Etter videregående, avtjente drammenseren verneplikten i Bardufoss - hvor han også fikk jobbe i Kommunikasjonsavdelingen i Hæren.

GLANSET PAPIR: Slik så Eksklusiv ut gjennom flere år.
GLANSET PAPIR: Slik så Eksklusiv ut gjennom flere år.

Eksklusivt magasin

I tillegg til alt det nevnte, var Sondre Rype Paulsen i 2010 med på å etablere livsstilsmagasinet Eksklusiv, sammen med to andre båtinteresserte ungdommer, Vetle Børresen, Mathias Pedersen.

Først på nett, og deretter som et helprofesjonelt magasin med solid layout, glanset papir, mange sider og imponerende reportasjer. Gjennom et par-tre år levde magasinet greit med rundt 7000 i opplag og distribusjon gjennom Interpress Norge og til utvalgte hoteller.

- Men det var vanskelig å lykkes i det markedet, og kanskje hadde vi feil fokus, sier Paulsen i dag om papirmagasinet.

I fjor trakk de to andre partnerne seg ut, og drammenseren overtok merkevaren og porteføljen. Men bestemte seg raskt for en ting: Papirmagasinet skulle legges ned, og Eksklusiv skulle rebrandes tilbake til å bli kun nettavis.

For å kunne nå både lesere og kunder.

- I dag er folk opptatt av at produktene kommer til deg. Hvis jeg foventer at leserne skal bruke tid på magasinet, må det komme ut til dem. De gamle tankegangene holder ikke lenger, du kan ikke sitte og vente på leseren. Eller annonsøren, mener han.

EKSKLUSIVMAG.NO: Slik ser nettmagasinet ut - rent og pent og «ingen google ads».
EKSKLUSIVMAG.NO: Slik ser nettmagasinet ut - rent og pent og «ingen google ads».

Tøffe ting på nett

Ved årsskiftet kom det nye nettmagasinet. På Eksklusivmag.no kan du lese om alt fra dyre fly og tøffe klokker, til spennende personer og fantastiske naturopplevelser.

Sondre Rype Paulsen presenterer konseptet slik:

- Det handler om bil, båt, reise, karriere og livsstil. Og vi skriver ikke bare for «rikinger» - de unike opplevelsene handler ikke bare om en dyr klokke. Det kan også være en topptur i Norge hvor du kobler helt ut, og ikke minst kobler bort fra digitale opplevelser, sier han.

Hva som er eksklusivt er dermed en individuell beslutning.

Siden er i vekst, og et par måneder etter relanseringen når siden rundt 10.000 brukere i måneden. Enkelte av sakene på siden har gått virkelig viralt, som dette eventyret om Boeings nye businessjet.

Samtidig understreker gründeren at målet ikke er flest mulig enkle saker og mest mulig buzz i seg selv. Ambisjonen er å levere en håndfull saker i uka.

- Vi kan nok levere noe småstoff, men det skal ikke være bare enkel klipp og lim. Det fins så mye buzz allerede. Og når papiraviser og magasiner på papir går tilbake, tror jeg folk har lyst til å lese lengre saker på nett. Derfor retter vi oss også inn mot helgestoff, sier Paulsen.

For å nå flere, bruker han naturlig nok både facebook og andre sosiale medier. Også med litt bruk av betalte poster. Og planen er å øke trafikken raskt.

- Vårt neste delmål er 30.000 månedlige brukere, sier han.

Annonsefri forside

Sondre Rype Paulsen driver i utgangspunktet siden selv, men får stoff fra flere frilansere og samarbeidspartnere. Han både studerer og jobber på si, og forventer ikke store inntekter fra siden ennå. Ei heller har han plassert mye bannerannonser rundt på sidene.

- Forsiden vår skal være fri for annonser. Vi vil ikke fokusere på annonsene, men på sakene folk leser. Og dessuten: Folk ser knapt bannerannonser lenger, synet velger det bort, mener han.

På artikkelnivå vil det etterhvert kunne komme annonser. Og kanskje annonser utformet som artikler.

- Vi kommer også til å benytte content marketing, som er relevant for brukerne våre. Det har jeg troen på, sier Paulsen.

Siden vil også få en plussløsning for betalende lesere. Men ikke før trafikken er på plass.

Tenker globalt

Og på sikt tenker Sondre Rype Paulsen mye større. Han beskriver strategien todelt; om et norsk magasin som i dag. Og etterhvert en internasjonal versjon på engelsk, med resten av verden som målgruppe.

- Planen er å få Norge som destinasjon ut i verden. Jeg er veldig fan av hva Norge har å by. De uante skattene som Norge har å by på. For eksempel vet selv ikke vi i Sør-Norge hva Nord-Norge har å by på. Å skrive om hva Norge har å by som destinasjon har jeg tro på, sier han.

Når den internasjonale siden er på plass, er usikkert. I år jobber Sondre med både norske og internasjonale kontakter og samarbeidspartnere med prosjektet. Han bruker nettverket de siste åtte årene i mediebransjen har gitt, og tør å tenke stort.

Navnet skal være det samme: Eksklusiv er nesten det samme på engelsk, men dette skal være et tydelig norsk produkt. For det internasjonale markedet.

Også her har gründeren store planer for nye inntekter.

- Vi kommer til å ha både redaksjonelt stoff og content marketing. Slik at bedrifter i Norge kan nå ut til relevant målgruppe i resten av verden på en enkel måte, sier han.

HÅPER FOLK LESER: Hvis Sondre ser at folk leser Eksklusiv på kafé, da er han fornøyd.
HÅPER FOLK LESER: Hvis Sondre ser at folk leser Eksklusiv på kafé, da er han fornøyd. Bilde:

Ikke redd for å satse

- Men det ser ikke ut som om du tjener noe særlig penger på dette. Går det bra?

- Ja, i dag er dette en utgift. Jeg fokuserer ikke på penger i dag. Det viktigste er ikke å tjene penger nå. Jeg er ute etter å skape noe, skape noe som har en verdi for noen.

- Jeg vil gå inn om et år her på denne kafeen og se at folk sitter og leser Eksklusiv på iPaden sin. Og: Så kan det skape inntekter på lang sikt. Det er viktigere enn akkurat nå for meg, sier Sondre Rype Paulsen.

Han har da også flere jern i ilden. I høst begynte 20-åringen på Markedshøyskolen for å studere kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling. Han jobber deltid i en Anton Sport-butikk. Og har samboer i studentleiligheten på St. Hanshaugen.

Alt dette tar mye tid. Hva gjør Sondre hvis han må prioritere mellom å lese studier eller å jobbe med Eksklusiv?

- Det kommer an på hvor viktig faget er. Men: Jeg lærer mye i praksis ved å jobbe med dette. Så alt jeg gjør i jobben, er den besten praksisen jeg får med tanke på studiene også, mener han.

- Det er kanskje vanskelig å spå framtida. Men hvis du ser om noen måneder eller et år at du ikke har tid til å studere og Eksklusiv går bra, hva gjør du da?

- Da kjører jeg på. Hvis jeg ser at det er vekst og økonomi som jeg kan leve av i dette, så kjører jeg på. Studier kan jeg ta opp igjen, det endrer seg ikke. Men noen ganger må du kanskje bare ta sjansen!

Samarbeider gjerne

20-åringen har som vi skjønner mange planer og store ambisjoner. Han har et etablert nettverk med gode kontakter han bruker aktivt. Og tar gjerne i mot flere.

- Jeg jobber med mange flinke mennesker som synes dette er interessant. Men hvis noen vil bidra med noe, er det selvsagt bare å ta kontakt. Jeg er veldig åpen for innspill, sier Sondre Rype Paulsen.

- Men du vil eie selv?

- Tja, det fins mange former for samarbeid og partnerskap. Jeg vil aldri si aldri eller utelukke noe, svarer han.

Med åtte år bak seg i media, har han sett store endringer i de tradisjonelle mediehusene. Og gjør seg gjerne noen tanker om det:

- Ja, jeg synes jo folk er litt treige. Til å se hva som kommer og å gjøre endringer. Å se hva leserne vil ha - der er det nok mange som bommer fortsatt. Man er nok litt for glad i papiravisen og tør ikke helt legge gamle dager fra seg. Det er vel litt på godt og vondt. Besteforeldrene mine leser jo papiravis, men de bruker også pc og nett. Pappa på 50 liker nå bedre å sitte på iPad enn med avisa i fanget. Også det «voksne» markedet svekker seg på papir, mener Paulsen.

- Og når kjøpte du sist en papiravis?

- Jeg leste sist i en på lørdag. Foreldrene mine har den hjemme. Men det er veldig lenge siden jeg har kjøpt en!

Til toppen