FÅR FORSKNINGSHJELP TIL INNOVASJON: Digital utviklingsgruppe i Sunnmørsposten. Fra venstre Sissel Bigset, Eirik Nordal Meling, Olav Sindre Rise, Lars Gravesen, Stig Vågnes, Liv-Jorunn Håker Ottesen og Dag Arne Alnes (sittende). (Foto: Staale Waattø)

24 millioner kroner til innovasjon - med Nationen, Sunnmørsposten og Moss Avis som case

Hvordan organisere for innovasjon? Det skal OMEN-prosjektet forske på.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) fikk nylig innvilget forskningsprosjektet «OMEN: Organizing for Media Innovation» av BIA-programmet i Norges Forskningsråd. Det opplyser Høgskolen i en pressemelding.

Prosjektleder Øyvind Pålshaugen ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved HiOA forteller at dette er en storsatsing der avishusenes behov for nyskaping i en stadig mer digitalisert verden står i sentrum.

- Mediebransjen opplever turbulente tider med fallende inntekter og har et sterkt ønske om å bli bedre på innovasjon. Samtidig er organisasjonene formet i en annen tid og journalistenes ideer har ikke alltid de beste vilkårene for å bli realisert. Dette er det første kompetanseprosjektet støttet av BIA med mål om å bidra til innovasjoner av nye tjenester og produkter i mediebransjen, sier Pålshaugen.

Øyvind Pålshagen, Arbeidsforskningsinstituttet.
Øyvind Pålshagen, Arbeidsforskningsinstituttet.

Prosjektet skal gå over fire år og har en totalramme på 24 millioner kroner. Bedriftspartnerne hvor utviklingsarbeidet skal foregå er de tre avisene Sunnmørsposten, Nationen og Moss Avis, eid av henholdsvis Polaris Media, Tun Media og Amedia.

Prosjektet inkluderer journalistutdanningene ved HiOA og Høgskulen i Volda og har også knyttet til seg internasjonale forskere ved Gøteborgs Universitet, Handelshøyskolen i København og University of Technology, Sydney, opplyser HiOA.

Arbeidet i prosjektet vil fokusere på fire hovedtemaer: ledelse i omskiftelige tider, kreativitet og innovasjon, nye organisasjonsformer og hvordan lykkes med omstilling med begrensede ressurser.

Pålshaugen forteller at prosjektet har stor faglig betydning for AFI/HiOA; prosjektet skal produsere én doktorgrad og to postdoktorer, samt involvere en rekke masterstudenter.

- Mediebransjen har lenge kjent på utfordringene med digitalisering, men vi ser nå også en økende grad av digitalisering overalt i samfunnet. Det betyr at stadig flere må belage seg på omstillinger, med et kontinuerlig press på nyutvikling. Det blir enda viktigere å organisere arbeidet slik at de gode ideene raskt blir gjort til innovasjoner. Prosjektet er derfor meget aktuelt og relevant også for andre bransjer, avslutter Pålshaugen.

Til toppen