29 klare meldinger fra Andreas Thorsheim om annonseblokkering

KOMMENTAR: - Dette blir mye større enn flertallet i mediebransjen tror, mener den tidligere BT-direktøren. Og forklarer hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • ANDREAS THORSHEIM, produktdirektør i Opera Software

Denne lista er en gjengivelse av Thorsheims 29 tweets om samme tema på @athornor i helga - og gjengis etter avtale.

1/ Adblockere - de kommer til å være i bruk hos flertallet av brukerne i 2016. Dette er mye større enn de fleste i mediebransjen tror.

2/ Annonseblokkering er en tillitskrise for medie-/annonsebransjen. Det er en varslet kollaps av et uholdbart system http://www.mediapost.com/publications/article/259211/let-the-blame-games-begin.html …

3/ Hvem har skylden for dette nye annonserotet? Ikke jeg, sier alle aktørene i annonseverdikjeden. ‪https://medium.com/message/how-we-pass-the-buck-d63fcf409247 …

4/ Adblocking skjer fordi for mange annonsører viser for aggressivt, irrelevant, datakrevende, forsinkende og personvernkrenkende innhold.

5/ Mediene er for økonomisk desperate, teknisk usofistikerte og ureflekterte på datavern til å sette foten ned.

6/ Men brukerne er ikke så dumme, teknisk svake og naive om egne data at de aksepterer det. Så de har begynt å bruke annonseblokkering.

7/ Når teknologiselskapene nå i større grad lar brukerne ta kontroll over sin egen medieopplevelse vil dette bre om seg.

8/ Annonseblokkering er mytteri mot redaktørene og produktdirektørene. Salgsdirektørene har tent på kruttønnen.

9/ Da er @cxense og @washingtonpost sin blokkering av annonseblokkering et feilspor. ‪https://www.cxense.com/washington-post-blocking-ad-blockers-heres-how-you-can-do-the-same/ …

10/ For det første løser blokkeringsblokkering og annonseoptimering i beste fall kun relevans og aggressivitetsproblemet i annonsenemengden.

11/ Men problemet med unødvendig stor databruk, trege nettsider og lekkasje av bruksdata til shady annonsører gjenstår.

12/ Å sloss tilbake når brukeren retter mistillit mot produktet? Dårlig vurdering.

13/ Og du skal være veldig sikker på at innholdet ditt er unikt og uunnværlig før du sier "nei takk, ikke med den softwaren" til leseren

14/ - Sjef, vi har et kjempestort tillitsproblem med brukerne våre

- Null problem, det løser vi med en kodesnutt

‪http://m.digi.no/bedriftsteknologi/2015/09/18/stanser-adblock-med-en-kodesnutt …

15/ Det blir litt snevert å hevde at annonseblokkering kun handler om å unngå å vise sjamporeklamer til skallede http://bit.ly/1Oy4xog 

16/ Det er et symptom på et annonseøkosystem som tross tech fortsatt sliter med grunnleggende spørsmål som "fikk jeg det jeg betalte for?"

17/ Jeg anbefaler denne artikkelen fra @WSJ om lureri for å inflatere klikktall. Ikke rart det blir push tilbake da. http://www.wsj.com/articles/publishers-that-say-no-to-automated-ad-sales-1443650792 …

18/ Annonseblokkering kommer til å bli større og større av tre grunner: Bedre forretningsmodeller, bedre aktører og høyere nivåer av tech.

19/ Først: Bedre forretningsmodeller. I dag tjener adblokkere penger på utpressing av annonsører (de blir godkjent som "acceptable ads")

20/ >> eller de selger brukerdataene videre. Begge deler er uryddig, men vil bli forbedret når proffere aktører inntar dette markedet.

21/ Pkt. 2: Disse nye aktørene vil være telefonselsk. (sparer data), browsere (øker fart) eller selskaper med app-porteføljer (får trafikk)

22/ Dette er aktører med stor distribusjonskraft. De vil pushe annonseblokkering til millioner av brukere.

23/ Enkelte telefonoperatører er i gang med dette allerede, som Digicel og Shine. ‪http://www.slate.com/blogs/business_insider/2015/09/30/digicel_carrier_is_installing_ad_blocking_software_on_all_its_phones.html …

24/ Pkt.3: Aktører som ligger på høyere nivå i tech-stacken enn plugins og apper kommer til å tilby dette som standard. Og da er det overalt

25/ Jeg snakker selvsagt om Apple, som bygger annonymitet inn i produktene i stadig større grad. ‪http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2015/10/01/445026470/apple-ceo-tim-cook-privacy-is-a-fundamental-human-right …

26/ >> fordi Apple er best på brukervennlighet og verst på Google-fiendtlighet (og Google er størst på annonser).

27/ Summa summarum: Annonsebransjen har stelt det i stand for seg selv - det er ganske ille når du får Apple imot deg (særlig i iNorge)

28/ Mediebransjen har stelt det i stand for seg selv - det er ganske ille når content marketing plutselig ser ut som beste løsning.

29/ Og dette kommer til å bli større og større. Skalk lukene. Lykke til med paywallen.

Powered by Labrador CMS