Redaksjonsleder Lise-May Spissøy i NRKs Norge Rundt (Foto: NRK)

40 år med Norge Rundt har gitt oss 128 treskjærere og 39 snakkende papegøyer. Nå kan du se dem alle - og 10.000 reportasjer til

Her er Norge Rundt-redaksjonens bursdagsgave til norske TV-seere: Et omfattende kart og digital presentasjon av alt programserien noen gang har sendt.

I år fyller Norge Rundt 40 år - et program som fortsatt leverer rundt 800.000 seere hver eneste fredag. 

Jubileet markeres med en spesialsending på to timer den 2. desember - og en ny tjeneste som virkelig viser hvordan arkivmateriale kan brukes: 

I over to år har utviklerne laget, testet, prøvet og feilet et kart, som lanseres i dag.

Der har de plottet inn samtlige av Norge Rundt sine 10.223 reportasjer geografisk!

818 dyrehistorier og 128 treskjærere

Redaksjonsleder Lise-May Spissøy i Norge Rundt sier de har sittet i månedsvis med å analysere reportasjene, for å finne ut mye rart, blant annet kjønnsbalanse, frisyre, klær, geografi, tema og latter.

– Det har vært et svært omfattende prosjekt, hvor vi har måttet engasjert andre redaksjoner for å bli ferdig. Resultatet blir en spesialsending der vi hyller våre intervjuobjekter. Det ville vært for lett å lage sending på seg selv og det ville vi ikke. Vi er tross alt seernes program, smiler hun.

Medier24 har fått tilgang på deler av resultatet fra analysen:

Gjennom 40 år har Norge Rundt laget 10.223 reportasjer og i disse er det 128 treskjærere, 818 dyrehistorier (213 om hunder), 39 taletrente papegøyer og undulater, 97 oppfinnere og 2.898 av intervjuobjektene driver med en eller annen form for håndarbeid.

En annen funfact om Norge Rundt sine sendinger, er at de ser en klar tendens til at slipsbruken blant intervjuobjektene på 1970-tallet var høy, men dalende på 80-tallet og nå er det capsen som er det mest brukte plagget blant de som medvirker i programmet, opplyser Spissøy.

– Vi ble veldig begeistret når utviklerne i NRK ønsket å lage en slik grafisk fremstilling av 40 år med Norge Rundt. Jeg er så begeistret for at en 40-åring kan smelle med noe så tøft som et digitalt kart, der du får alt innholdet. Vi består fremdeles av både treskjærere og dyrehistorier, men i en veldig tilgjengelig og moderne innpakning.

Faksimile fra NRK sitt digitale kart over alle reportasjene i Norge Rundt (Faksimile: NRK)
Faksimile fra NRK sitt digitale kart over alle reportasjene i Norge Rundt (Faksimile: NRK) Faksimile: NRK

Har vært i alle landets kommuner - unntatt én

– Vi står støtt på programideen om å servere de hyggelige og optimistiske hverdagshistoriene om hverdagsmennesket, men vi strekker oss ute på nye plattformer og når folk der de konsumerer innholdet, sier Spissøy.

Nettopp den nevnte analysen, viste en spesielt spennende ting for TV-programmet.

De hadde nemlig laget TV-reportasjer om alle landets kommuner - unntatt én.

– Det er jo en gave til en TV-sending og da skal vi selvfølgelig til den kommunen, for å samle hele Norge. Det er kjempehemmelig hvilken kommune det er, så det vil vi ikke røpe, ler hun og innrømmer at redaksjonen har både dobbelt- og trippelsjekket at det stemmer.

Norge Rundt fyller 40 år. Bildet viser manuell plotting av kartet, fra feiringen 2. oktober. (Foto: NRK)
Norge Rundt fyller 40 år. Bildet viser manuell plotting av kartet, fra feiringen 2. oktober. (Foto: NRK) Foto: NRK

Svært høye seertall

Til tross for at Norge Rundt er ett av de eldste programmene i norsk TV-historie, er det fremdeles et av de mest populære. Bare sist fredag var det 839.000 seere som fikk med seg programmet.

Det ga dem en seerandel på 63,4 prosent. 

– Seertallene våre er gode og det viser at folk vil ha Norge Rundt, men vi når ikke nødvendigvis ut til ungdommer eller unge voksne. Derfor må vi strekke oss ut der de er, og det håper vi å gjøre med dette kartet. Vi kan ikke bli et lineært program som sakte, men sikkert får færre seere. Selv om målingene nå viser noe annet, må vi tenke at fremtiden kan se annerledes ut, sier hun.

Den 2. oktober fylte de 40 år, men ikke før 2. desember skal de ha jubileumssendingen. Den skal vare i to timer og vil ha mye spennende innhold, sier en hemmelighetsfull redaksjonsleder.

Til tross for at det har gått 40 år, er hun optimistisk for fremtiden.

– Jeg har veldig tro på fremtiden, så lenge vi insisterer på det gode i livet og har som hovedhensikt å fortelle gode historier til folk. Det kommer aldri til å gå av moten. Nettopp da kommer vi til å overleve.

– Men vi kan ikke slappe av, for vi må holde koken og være tro mot ideen, som er å fortelle gode historier, jakte spennende mennesker og det som er litt utenom det vanlige. 

Til toppen