Gründer, daglig leder, majoritetseier og redaktør Chul Christian Aamodt i nettavisen enerWE. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

5 tips til deg som skriver pressemeldinger

KOMMENTAR: - Slik når du gjennom i mailboksen, skriver Chul Christian Aamodt.

Jeg har arbeidet som ansvarlig redaktør i nettavisen enerWE.no siden 1. januar 2014. Og vil gjerne gi deg fem tips som bygger på egen erfaring når jeg jobber meg gjennom pressemeldingene som daglig kommer inn i mailboksen min.

1. Skriv på norsk

Vi får alt for mange pressemeldinger inn på engelsk. I en hektisk hverdag så havner disse oftest nederst i køen. Det skal være en over gjennomsnittet interessant sak dersom vi begynner å oversette en engelsk pressemelding.

2. Legg ved flere bilder i ulike format

enerWE.no har vi en mal for bilder. Den er «landscape» 1024×576. Dersom vi får inn bilder i en annen størrelse, så må vi begynne å redigere bildet. Dersom bildet i utgangspunktet er «portrait», så må vi kappe vekk pannen eller haken til konserndirektøren.

Det er tidkrevende for oss å finne alternative bilder, og det kan føre til at vi velger å legge pressemeldingen nederst i køen. Her anbefaler vi dere å opprette en side på selskapets hjemmeside med bilder i ulikt format, og i høy kvalitet som vi kan velge mellom.

3. Legg ved sitater

I en hektisk hverdag så er det ofte at vi kjører mer eller mindre copy-paste av enkelte pressemeldinger. Da er det veldig positivt om det ligger sitater i pressemeldinger (bla bla bla, sier konsernsjefen).

4. Aldri send oss PDF

Vi kan ikke forstå hvorfor noen sender oss pressemeldinger i PDF. Det tar oss langt tid å kopiere tekst ut fra en PDF. Her blir det bare krøll med linjeskift. Det kan føre til at vi velger å legge pressemeldingen nederst i køen.

5. Legg alltid ved kontaktinformasjon og vær tilgjengelig for kommentarer

Selv om vi ofte tar copy-paste av deler av en pressemelding, så ønsker vi å ha et særpreg på akkurat vår sak. Dersom kontaktinformasjon ligger lett tilgjengelig i pressemeldingen, så sender vi gjerne noen oppfølgingspørsmål. På denne måten kan vi i vår sak få med «sier konsernsjefen». Her er det viktig at dere svarer oss raskt.

Rådene er bygget på egen erfaring, men jeg vil tro at de har verdi uavhengig av hvilken nettavis du ønsker publisitet i.

… og husk, til syvende og sist er det innholdet som er viktig. Saken må være interessant for målgruppen!

Er copy-paste godt nok?

Copy-paste er ikke godt nok, men vi og veldig mange nettaviser gjør det hver dag. Det bør du som utarbeider pressemeldinger bruke til ditt fortrinn.

For vår del så jobber enerWE.no nå med å øke andelen egne redaksjonelle saker, og vi skal rekruttere. I første omgang ser vi etter en deskjournalist. Fremover skal vi også knytte til oss flere freelance oljejournalister for å øke antallet egne redaksjonelle artikler.

I mellomtiden så er vårt råd til deg som utarbeider pressemeldinger:

Skriv ut de fem rådene og heng dem på veggen foran deg!

Til toppen