CONTENT MARKETING NORGE - fra venstre: Ola Hanø, Joe Pulizzi på besøk - og til høyre artikkelforfatter Carl Wilhelm Vedvik. (Bilde: Matthias Maraczi)

6 steg for å bygge et lønnsomt publikum til din  gründerbedrift

Publikum først - produktet etterpå. Carl Wilhelm Vedvik skriver om Joe Pulizzis seks steg for å bygge innhold til startups.

  • CARL WILHELM VEDVIK, co-founder og Head of Content Marketing, Content Marketing Norge

Det finnes bedre måter å starte en bedrift på.

I boken til Joe Pulizzi, Content Inc., deler han seks steg som flere oppstartsbedrifter har fulgt for å bli svært lønnsomme selskaper.

Denne (Content-First) modellen kan replikeres og skaleres –for hvilken som helst bedrift, hvor som helst.

Boken går igjennom hvordan du kan finne din innholdsnisje og hvordan du kan kapitalisere på din innholdsmarkedsføring.

JOE PULIZZI, grunnleggeren av Content Marketing Institute. (Foto: Fallon's Corporate Photography / Content Marketing Institute)
JOE PULIZZI, grunnleggeren av Content Marketing Institute. (Foto: Fallon's Corporate Photography / Content Marketing Institute) Foto: Fallon's Corporate Photography / Content Marketing Institute

Joe Pulizzi er grunnleggeren av Content Marketing Institute (CMI), som er verdens største organisasjon for kunnskap og kompetanse innen Content Marketing. CMI tilbyr strategisk rådgivning og arrangerer verdens største Content Marketing-event – Content Marketing World.

Her er de 6 stegene som vil hjelpe deg å bygge et lønnsomt publikum:

  • Finn ditt «sweet spot»
  • Velg en unik nisje
  • Bygg fundamentet
  • Høste publikumet
  • Diversifiser budskapet
  • Kapitalisere

La oss se på hvordan du kan bruke disse seks stegene til din fordel:

sweet spot

1. Finn ditt «sweet spot»

Enhver publikum-først-modell trenger et «sweet spot» for at strategien skal fungere optimalt. Det er skjæringspunktet mellom ditt kompetanseområde og din lidenskap. Dette er noe du verdsetter og noe som kan bli til stor verdi for ditt publikum.

2. Velg en unik nisje

Denne strategien hjelper deg å bygge et stort publikum av merkevareambassadører, om innholdet ditt skiller seg ut. Innholdet ditt må dekke et hull som ingen har fylt ennå eller som ikke er fylt godt nok.

Dette kaller Joe Pulizzi for Content Tilt, som vil si å ta et standpunkt som skiller deg fra alle andre i markedet.

content tilt

Se for deg tre matmagasiner som fokuserer på nøyaktig det samme: Middagsoppskrifter for helgene.

Hvem av disse magasinene ville du abonnert på?

Det er vanskelig å si. De er helt like. De skriver sikkert mye om det samme også.

Ditt standpunkt er ditt unike perspektiv innenfor din innholdsnisje. Med et godt standpunkt kan du dominere og eie denne spesifikke kategorien.

Hvis ditt unike perspektiv f.eks. er: Idéer for gode frokoster i hverdagen.

Så har du nå skilt deg ut fra de tre andre store matmagasinene, og på den måten bryter du deg igjennom all støyen. Dette gjør at du blir hørt.

Hvis du ikke tilter innholdet ditt nok til at historiene dine er unike, vil du risikere å bli blandet inn i resten av støyen. Da blir du ikke hørt.

Spør deg selv dette:

Kan vi bli den ledende leverandøren for informasjon innenfor denne innholdsnisjen?

Vær ærlig med deg selv. Hvis du tror at du ikke kan det, så har du ikke funnet riktig perspektiv. Grav dypere inn i innholdsnisjen og finn din unike kategori.

3. Bygge fundamentet

Når du har identifisert både ditt glanspunkt og standpunkt, er det på tide å velge din primære plattform. Alt det verdifulle innholdet ditt skal befinne seg i denne basen.

Det å bygge fundamentet involverer:

  • Valg av innholdstype/format (podcast, video, tekst osv.),
  • og valg av den primære plattformen (blogg/nettside, magasin, YouTube osv.).

Ved hjelp av dette fundamentet skal du produsere verdifullt og engasjerende innhold regelmessig, over lengre tid.

Det er kanskje fristende å publisere over alt på begynnelsen, men det å gjøre for mye på en gang er risikabelt.

Harvard-professor Michael Porter – grunnleggeren av selve fagområdet for moderne strategi – sa en gang,

- The essence of strategy is choosing what not to do.

4. Høste publikumet

Når innholdets fundament er bygd, er det på tide å bygge publikumet ditt og se på hvordan vi kan konvertere engangslesere til engasjerte abonnenter.

Et vellykket innholdsimperium har et primært nøkkeltall i fokus: Abonnementsvekst. Det mest strategiske, er å fokusere på nyhetsabonnenter.

E-postadresser har man mest kontroll over. Når du bruker din energi for å tiltrekke og engasjere publikumet ditt, er det viktig å samle inn e-postadressene deres.

På den måten bygger du et publikum som du har kontroll over.

diversifisere-budskap

5. Diversifiser budskapet ditt

Når du har publisert unikt, engasjerende og verdifullt innhold regelmessig, over lengre tid (vanligvis over 12 måneder), på din primære plattform, vil du ha et sterkt og lojalt publikum som gleder seg til neste gang de hører fra deg.

Når du har kommet hit, er det på tide å skalere innsatsen din videre til andre kanaler.

Det er to måter å gå fram på når du skal bygge nye plattformer:

  • 1. Legge til kanaler innenfor samme plattform.

Du kan for eksempel lansere nye blogger/magasiner eller YouTube-kanaler som retter seg mot en annen målgruppe.

  • 2. Bruke eksisterende innhold på nytt, men på andre måter.

Hvis du for eksempel har laget en del blogginnlegg, så kan du gjøre om disse innleggene på følgende måte:

  • E-bøker/Bøker
  • Podcaster
  • Arrangementer
  • SlideShare-presentasjoner

6. Kapitalisere

Siste steg for å bygge en levedyktig innholdsbasert bedrift, er å generere inntekter fra dine abonnenter. Det kan du gjøre ved for eksempel å tilby noe de trenger, som konsulenttjenester, programvarer, lisensiert innhold, e-bøker, konferanser/seminarer osv.

Bedrifter som har blitt vellykket ved hjelp av innhold bygger ikke bare et lojalt publikum, og deretter bestemmer de seg for å selge et produkt.

Disse dyktige gründerne finner kreative måter som kan opprettholde forretningsmodellen deres mens publikumet utvikles.

Når du skal kapitalisere på din innholdssatsning, så må du huske på følgende:

Det vil ta tid før du finner en god inntektskilde for bedriften din. I mellomtiden bør du utføre noen eksperimenter for hvordan du kan tjene penger fra innholdet ditt.

Som du kanskje vet, er ikke publikum-først-modellen en eksakt vitenskap.

Publikum-først gir strategisk mening, og i tillegg kan du følge de riktige stegene ganske lett. Folk pleier å slite med denne prosessen på en av følgende måter:

  • Mange bedrifter går ikke dypt nok inn i deres nisje. De identifiserer ikke den unike innholdsnisjen som de kan bli verdensledende leverandører for informasjon.
  • De mangler tålmodighet. Det tar tid å få innholdsmarkedsføring til å fungere, men med drivkraft, nok tid og en grundig forståelse av publikum, er publikum-først-modellen en av de beste måtene å starte en bedrift på.

Konklusjon

Bygg et lojalt publikum ved å publisere innhold kontinuerlig, deretter lanserer du dine produkter og/eller tjenester.

Ved å fokusere på å bygge et lojalt publikum først, og deretter definere produktene og tjenestene dine, så kan en gründer øke sjansen for suksess.

Når du har bygd et lojalt publikum som liker den informasjonen du gir dem, så blir det mye enklere å lage et produkt som de har lyst til å kjøpe.

Joe Pulizzi kommer til OsloEpic Content Marketing 2016 for å snakke mer om akkurat dette. Les mer om konferansen her.

Til toppen