60 søkere på PR-audition, Lukas (25) fikk jobben: «Viktig å være engasjert utenom studiene»

«Disruption lab» hos PR-operatørene endte med fast jobb for Lukas Loeb.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- I vår skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe mer ved siden av studiene. Så fant jeg ut at PR-operatørene hadde noe som het «disruption lab». Jeg søkte, kom inn - og har ikke sett meg tilbake siden, sier Lukas Loeb (25).

Denne uka begynte han i ny jobb som juniorrådgiver i PR-operatørene

Og «disruption lab» - det er kort fortalt en studentgruppe for diskusjon, læring og praksis. Erfaringen derfra ble god å ha med seg da Lukas søkte på ledig stilling i selskapet:

Før sommeren var nemlig 60 av søkerne (og de var mange flere!) invitert til en «rekrutteringsdag», med caser, oppgaver og så jobbintervjuer. Det endte med at Loeb ble en av to nyansatte i denne omgang.

- Må gjøre noe ved siden av

Og det hadde neppe skjedd uten at han hadde vært med i studentgruppa gjennom våren.

Slik forteller rådgiver Eivind Hammer Myhre i PR-operatørene om lab-en selskapet har kjørt i et par-tre år nå:

- Det er en sjanse for studentene til å få et innblikk, men også for oss å noen nye perspektiver utenfra. Vi er samlet cirka en gang i måneden. Da går vi for eksempel igjennom reelle «briefs», ser på caser og kjører noen kreative prosesser. Og så setter vi studentene litt utenfor komfortsonen.

Utenfor komfortsonen vil blant annet si å kjøre rollespill der man skal spille PR-rådgiver og «ringe en journalist» for å selge inn en sak.

- Og dette er ikke betalt, det er ikke en jobb?

- Nei, dette er et forum, en mulighet, som verken skjer ofte eller tar mye tid. Det skal kunne kombineres både med studier og deltidsjobb, for dem som vil vise seg fram og vise engasjement, sier han.

Markeds-PR var ikke planen

Lukas Loeb har nettopp fullført en mastergrad i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, en noe tyngre utdannelse enn de fleste «PR-rådgivere».

Så var da heller ikke markeds-PR den store planen hans da studiene begynte.

- Jeg har studert mest strategi og selskapskommunikasjon, og trodde jeg skulle jobbe med kommunikasjon på andre områder. Men erfaringen fra lab-en gjorde at jeg ble interessert i marked, og valgte å søke.

Det angrer han ikke på. Og rådet til alle som som i dag er studenter, er klart:

- Jeg tror det er et must å vise engasjement utenfor studiene. Det er få muligheter for praksis gjennom universitetet, og da må man være litt aktiv selv, sier Loeb.

Hans nye kollega Eivind fyller på:

- Det er kjempeviktig å vise at man er engasjert i faget, og vil gjøre en god jobb. Du har lyst til å ansette mennesker som viser glede og koser seg på jobb. Det er de som leverer best - uansett hvilkett yrke vi snakker om.

- Og i denne bransjen er det viktig at vi legger til rette for det. Studentene kan ta initativ, men byråene må ta jobben med å gi dem praksis og muligheten til å lære og vise seg fram, legger Hammer Myhre til.

I disse dager inviterer PR-operatørene til neste runde med disruption lab, og søker studenter som vil kjenne på bransjen. Og det må ikke nødvendigvis være PR-studenter fra BI:

- Du kan ha en variert bakgrunn og forskjellige studieretninger. Det viktige er at du er nysgjerrig, engasjert og lærevillig, sier Eivind Hammer Myhre.

Tidene går, PR består

Dette var Lukas Loebs første uke på jobb. Medier24 møtte han og noen av kollegene på jobb mandag - første dag. Og hva han skal gjøre - det vet han ikke så mye om, ennå.

- Men jeg har fått inntrykk av at det blir en del forskjellig i starten, med mange forskjellige kunder. Og så blir det kanskje mest der jeg passer inn best, sier Lukas.

- Det er filosofien vår; du prøver deg litt på alt, forskjellige typer oppdrag. Og så fordeler vi oppgavene til det folk er best på, sier Eivind Hammer Myhre.

PR-operatørene har forøvrig vært med i gamet siden 2004, og var ifølge byrået selv blant dem som var med å etablere markeds-PR i Norge.

Og selv om tidene har endret seg: tradisjonelt PR-arbeid består, og handler fortsatt i stor grad om kontakt med tradisjonelle medier, sier Hammer Myhre:

- Nå har jeg bare vært i bransjen et par år, så jeg skal ikke si så mye om gamle dager. Men en grunnmur i det vi gjør er fortsatt tradisjonell markeds-PR, med pressepakker, meldinger og kontakt med media. Vi gjør sjelden større prosjekter uten at dette ligger i bunn.

- Og så gjør vi mye digitalt i tillegg, også på sosiale medier. Men for å si det sånn; vi blir ikke noe Facebook-byrå med det første. 

Passerer 20 ansatte igjen

I tillegg til Lukas Loeb, har PR-operatørene nylig også ansatt Anne-Marthe Øien.

Det markerer kanskje en positiv retning for et selskap som har vært gjennom noen tøffe tak. Det ser vi ikke minst av regnskapene, som forteller om et selskap som har fått redusert sin omsetning fra 34,7 millioner i 2012 til 25 i 2013 og drøyt 20 millioner kroner i fjor.

Til gjengjeld gikk selskapet i fjor med et lite overskudd - og nå peker det rett vei, sier byråsjef Petter Thorendahl:

- Vi har vært gjennom omlegging og restrukturering, og klarte å gå i pluss i fjor. 1. halvår i år er betraktelig bedre igjen, og vi skal få et enda større overskudd nå i 2015, sier han.

Etter å ha vært nede i 17 ansatte, skal selskapet den nærmeste tida få enda flere på plass og være «et par og tjue ansatte».

Og hva de skal drive med? Det samme som de alltid har gjort. Med en oppdatering:

- Vi skal fortsette med det vi er gode på. Markeds-PR, men vi jobber også mye bredere enn det. Og jeg tror absolutt det er rom for oss i framtida. Hvis vi er tydelig på det vi er gode på, og fortsetter å levere, sier Thorendahl.

Powered by Labrador CMS