Adsocial har fortsatt ikke noe å vise til. Trine Grung vil fortsatt ikke si noe. Og Simen Vatne viser fortsatt til sin PR-rådgiver nå det kommer kritiske spørsmål

For nå har lokalavisa begynt å stille spørsmålene: Grundig reportasje i Avisa Nordland fredag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag skal den 17 år unge Adsocial-gründeren og medieyndlingen Simen Vatne være konferansier på en pitchekonkurranse i Bergen, hvor også statsminister Erna Solberg er til stede.

Samme kveld får han nå mange kritiske spørsmål «på hjemmebane»:

For mens lokalavisa tidligere har levert mange mer eller mindre ukritiske heia-saker for «gründeren» med de store ordene, er det fredag kveld en omfattende dokumentar fra Avisa Nordland som preger forsida på AN.no:

Viser bare til PR-rådgiver

Medier24 omtalte både gründerprosjektene og ikke minst mediedekningen av Vatne for noen uker siden.

> LES MER: «17 år og snart milliardær» Simen Vatne har fått Trine Grung på laget. Men hvor blir det av den revolusjonerende annonseplattformen Adsocial?

Den gang stilte vi en rekke spørsmål som forble ubesvarte, om offentlige investorpenger og en annonseplattform skulle revolusjonere reklameverden.

Og svarene viser seg fortsatt å ikke være så lette å få:

Vatne selv vil ikke lenger snakke med lokalavisa. Han viser bare til en PR-rådgiver, som svare på spørsmål på Vatnes vegne. Vatnes mor, som fyller de formelle rollene i selskapene hans, vil ikke snakke med lokalavisa. Styreleder og investor Arne Marthinsen sier til AN at det er merkelig at noen stiller spørsmålstegn ved 17-åringens visjoner.

Nils Fredrik Røv i offentlig finansierte Meløy Kapital «ser ingen grunn» til å kommentere de 300.000 kroner som er investert i Adsocial AS.

- Liten sannsynlighet for at han lykkes

Avisa Nordlands journalist, som selv har forsøkt å registrere seg på Adsocial.no, konstaterer at lite har skjedd annet enn at hun kan logge seg på. Selskapet har ingen kampanjer å vise til, men skylder på problemer med utviklerne som har laget tjenesten.

AN har imidlertid snakket med prodekan Frode Fjelldal Soelberg ved Nord universitet. Eksperten på entreprenøriell markedsføring har liten tro på produktet:

- Det er i utgangspunktet vanskelig å være kritisk til nyetablerte gründerbedrifter av en slik karakter.  Men jeg tror det er liten sannsynlighet for at han lykkes. Ideen er både luftig og ikke spesielt ny.

Prodekanen stiller også spørsmål ved verdsettelsen, som han synes virker noe høy.

Det offentlige investeringsselskapet Meløy Kapital fikk for eksempel bare 3 prosent av selskapet, for 300.000 kroner.

> LES MER hos Avisa Nordland (pluss-sak).

> LES OGSÅ Medier24s sak fra noen uker tilbake:«17 år og snart milliardær» Simen Vatne har fått Trine Grung på laget. Men hvor blir det av den revolusjonerende annonseplattformen Adsocial?

Powered by Labrador CMS