(Bufret versjon av den sentralafrikanske nettsiden med kopi av TV2.no)

Afrikansk nettsted speilet hele TV2.no - kanalen fikk hjelp av Nasjonal sikkerhetsmyndighet til å stanse kopien

Men hva som lå bak det spesielle tyveriet, forstår ingen av ekspertene.

Oslo (NTB): Alt innhold på nettsidene til TV 2 har i lang tid blitt kopiert til en nettside i Den sentralafrikanske republikk.

Ingen eksperter forstår årsaken til det spesielle tyveriet, og Nasjonal sikkerhetsmyndighet har tatt grep for å beskytte nettsiden.

Alle artikler og annonser har i lang tid blitt kopiert til nettsiden bigbro.cf, melder NRK.

Den eneste synlige forskjellen for nettbrukere som havnet på nettadressen i Den sentralafrikanske republikk, har vært at alle steder der det vanligvis står TV2.no står det i stedet «bigbro.cf».

– Jeg har ingen anelse om hva dette er for noe, sier TV2.no-redaktør Bård Espen Hansen.

– Overrasket

– Hensikten med slike svindler kan være å få tak i personopplysninger og eposter fra brukerne. Men denne svindelen omfatter ikke TV 2 Sumo, der man må logge inn. Derfor er jeg litt overrasket, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring.

Eksperter har ulike teorier om hvorfor noen har tatt hele siden, men ingen kan med sikkerhet trekke en konklusjon. Førsteamanuensis Stefan Axelsson ved Norwegian Information Security Lab ved NTNU sier det kan være et forsøk på få landet ranket høyere på Google.

Det kan også være et forsøk på ta over annonseinntekter fra TV 2.

– Uansett er nok målet å tjene penger på en eller annen måte, men dette synes å være ganske nytt. Og merkelig, sier Axelsson.

NSM tok grep

Da Nasjonal sikkerhetsmyndighet fikk vite om fenomenet, tok de straks grep for å beskytte innholdet.

– I slike saker er det ikke alltid virksomheten ser det selv. Vi har gått i dialog med TV 2 og orientert om funnene, og vi nøster sammen i dette for å få det løst, sier Mona Strøm Arnøy, kommunikasjonsdirektør i Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Onsdag kveld var kopisiden blank og uten innhold etter at teknologiavdelingen i TV 2 hadde greid å stanse speilingen.

Til toppen