(Arkivfoto fra et tidligere PFU-møte vinteren 2015). (Bilde: )

Aftenposten felt av PFU for annonsebilag fra Mediaplanet om pasientsikkerhet. For utydelig, mener utvalget

Ikke tvil om at bilaget er egnet til å forlede, mener PFU-medlem Øyvind Brigg.

PFU konkluderte tirsdag med at Aftenposten opptrådte kritikkverdig i forbindelse med et reklamebilag fra Mediaplanet, der temaet denne gang var pasientsikkerhet.

Kritikkverdig er den mildeste formen for fellelse fra Pressens faglige utvalg. 

Bak klagen på bilaget fra 12. mars stod HelseKlage, Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten.

Klager mente Aftenposten bryter god presseskikk ved at bilaget etterligner redaksjonelt innhold, og mener det er ekstra viktig når temaet er pasientsikkerhet og reklame for påstander som klager mener er gale.

Slik ble annonsebilaget presentert dagen i forveien, med en helsides annonse i Aftenposten. (Faksimile)
Slik ble annonsebilaget presentert dagen i forveien, med en helsides annonse i Aftenposten. (Faksimile)

  • Se reklamen på nett: Selve annonsebilaget i den påklagede formen er tilsynelatende ikke å finne i Aftenpostens eAvis for 12. mars. Men det meste av innholdet skal være tilgjengelig digitalt på MediaPlanets presentasjon på www.pasientsikkerhetnorge.no

Og PFU sa seg tirsdag enig i at bilaget er for likt det redaksjonelle uttrykket:

Et flertall av PFUs medlemmer vedtok en fellende uttalelse på at Aftenposten her har opptrådt kritikkverdig.

- Ikke tvil om at bilaget er egnet til å forlede, uttalte PFU-medlem Øyvind Brigg i møtet. Og påpeker i tråd med Vær varsom-plakaten at det avgjørende er at leserne uten videre oppfatter at dette dreier seg om reklame eller annonsørbetalt informasjon.

Journalistene og allmennhetens representanter i PFU stemte for fellelse, mens redaktørenes representanter - Alexandra Beverfjord og Tone Angell Jensen - tok dissens og stemte for frifkjennelse

  • Medier24 kommer tilbake til mer og sakens ferdige uttalelse senere.

 

Til toppen