SCHIBSTED-TOPPENE: Didrik Munch, administrerende direktør Schibsted Norge, VG-publisher Torry Pedersen - og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Aftenposten kan bli slått sammen med regionavisene. VG møter «tøffe valg»

Schibsted vurderer felles selskap for de fire abonnementsavisene.

Det er, som alltid, spennende tider i Akersgata 55. Men ekstra spennende akkurat nå, skal vi tro to nyheter fra denne uka.

I går meldte nemlig Aftenposten at Schibsted Norge vurderer et felles eierselskap for Aftenposten og de tre regionavisene Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

- Disse fire skiller seg fra forretningsmodellene til VG og nettstedet Finn, som også eies av Schibsted Norge, ved at de største inntektene kommer fra abonnement. Nå skal et utvalg se på ulike modeller for samarbeid. Vi tror at vi i fremtiden kan få til mye som vi ikke får til hver for oss, forklarer Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen til egen avis.

Dette er ett av temaene i en utredning som nå ledes av Siv Tveitnes, som er administrerende direktør for Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

Og - leder i Aftenpostens journalistklubb er positiv:

- Jeg håper at en mer effektiv organisering kan være med på å styrke mediehusene som merkevarer og også styrke produksjonen av kvalitetsinnhold, sier Frank Lynum til avisa.

Torry tegner skriften på veggen

Samtidig som regionavisene vurderer sammenslåing, har VG sine egne utfordringer.

DN skriver onsdag at VG-sjef Torry Pedersen i disse dager går fra avdeling til avdeling og avholder informasjonsmøter for å tegne skriften på veggen om utfordringene mediehuset nå møter.

– Akkurat som på møtene i DN (formoder jeg) er temaene opplag, annonser, adblock og budsjettet for 2016. Budskapet er at vi trolig må gjøre noen tøffe valg. Vi må jobbe med kostnadene, og også finne på smarte ting som øker inntektene..., skriver VGs stabssjef Øyvind Næss i en tekstmelding ti lDN.

Som omtalt på Medier24 en rekke ganger, sliter VG både med raskt fallende opplag, og at de digitale annonseinntektene også møter taket. I høst har også annonseblokkering blitt et stadig mer alvorlig problem.

Ordet «nedbemanning» er fortsatt ikke nevnt, ifølge DN.

– Det får vi forholde oss til hvis det eventuelt kommer på bordet. Det er noe det er vanskelig å si noe om før vi sitter der, sier klubbleder Dennis Ravndal til avisa.

Til toppen