Amedia har kuttet seg til solid overskudd: 700 millioner kroner bedre på bunnlinja

Solid inntektssvikt i fjor også. Men store kostnadskutt i 2014 ga effekt for 2015.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedia forbedret resultatet kraftig i 2015. Ifølge en pressemelding mandag leverer konsernet et brutto driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter på 536 millioner og et resultat før skatt på 267 millioner kroner.

Det siste er rundt 700 millioner kroner bedre enn 2014, da resultat før skatt ble 424 millioner i minus - drevet av både fallende inntekter og store kostnader til nedbemanning.

Inntektene falt også godt i 2015, til 4,151 milliarder kroner - ned én halv milliard fra 2014. 

Når det er sagt: 200 av disse millionene skal ifølge pressemeldingen skyldes salg av virksomhet ut av Amedia. Blant annet ble en håndfull mediehus solgt i løpet av fjoråret, samt Mediehuset TEK.  

Slik ble konsernets 2015-tall: 

Powered by Labrador CMS