AMEDIAS NYE NASJONALE eAvis, som har fått navnet «ekstra».

Amedias nye riksavis: Dette var ikke noe jeg vil betale ekstra for

INNTRYKK: En nasjonal eAvis kan være en god idé. Men den må strekke seg litt lenger hvis målet er å gi leserne noe. Og hvor er egentlig nyhetene?

Nå er tittelen litt feilaktig. Med hensikt. For det er, så vidt vi har forstått, ikke meningen at noen skal betale ekstra for eAvisen.

Tvert i mot skal alle Amedias flere hundre tusen abonnenter få den gratis. Eller rettere på sagt: På kjøpet til abonnementet de gjerne betaler et par tusen kroner i året for.

Men det betyr ikke at produktet ikke må være av en viss kvalitet likevel. Det må være godt nok til at folk faktisk skal lese det. Og det må være så bra at leserne føler at det ga dem noe mer. Noe ekstra.

Mediebloggen

JEG FÅR SÅ langt ikke helt følelsen av det, etter å ha lest nummer 1, onsdag 16. april.

Nå skal man ikke dømme en avis etter første utgave, men likevel: Desken har hatt en uendelig mengde lokalavisstoff å velge i, hele NTBs katalog samt ANB, og ikke minst Amedias nisjekanaler på nett. Og har åpenbart brukt noen uker på å planlegge dette.

Da ble rett og slett ikke disse 32 sidene godt nok for meg. Det vekket ikke min interesse nok. Og jeg fikk ikke helt tak på hva som egentlig er ambisjonen.

Det aller største ankepunktet mitt er at det knapt nok er nyheter i avisa. Ja, det er noen fine reportasjer, bildesaker, bakgrunn og fin grafikk - altså mye «ekstra» - men hvor er nyhetene? Det som til syvende og sist gjør at vi leser aviser?

Kan hende er tanken at folk flest har lest nyheter på nett, men alle har tross alt ikke det. Det gjelder kanskje særlig de som enda abonnerer på en avis og leser eAviser. Og kanskje er det noen faktisk kan tenke seg en redigert utgave av nyheter fra Norge og verden. Med noen ordentlige nyhetsoppslag, harde nyheter, litt politikk og gjerne kommentarer.

Og: Å basere nyhetsdekningen på bare ANB og NTB kan bli litt tørt. Selv om målet kanskje er å lage noe mer nøkternt enn tabloidavisene, så har for eksempel Amedia-eide Nettavisen også mange gode og spisse nyhetssaker og kommentarstoff.

ekstra 2

I STEDET FÅR vi blant annet en litt tilfeldig sammenrasket forhåndsdekning av Aps landsmøte. Med noe som verken er en nyhet eller gir nye vinklinger på gammelt nytt.

Og en oppslagssak som på forsida ser tøff ut, og har en god grafikk inni - men ellers er en litt kjedelig, sidemal-produsert NTB-sak, med et gråsvart bilde som overhodet ikke ser bra ut på iPaden. Hvor er utbretten? Hvor er den litt tøffe layouten på det som tross alt er valgt som forsidesak? Har man laget avis i frykt for å trykke for mange sider i pdf-appen?

Og hvor tidlig på dagen lages egentlig dette sammendraget ferdig? Denne avisa kunne vært ferdig etter lunsj onsdag.

Hvis Amedia mener alvor med en nasjonal digital nyhetsavis, så må den både ha nyheter - og gjøres ferdig sent nok til at den har litt ferskvare.

ekstra 1

UTOVER DET SÅ skal jeg ikke bare kritisere. Med åtte-ti skikkelige nyhetssider hadde dette vært en langt tøffere avis. For det «ekstra» vi får, er flere gode og nyttige reportasjer. I en layout kjent for Amedias lesere.

Dog med noen rare arvede egenskaper. Stedsangivelse i ingress driver man med i lokalavis. I en riksavis blir det bare dumt.

Og hvorfor presse inn et fint bildesammendrag av verdens hendelser på to trange sider? Dette preges rett og slett av papirets tankegang. Og det blir litt for enkelt.

ekstra 3

DET ER RETT og slett det jeg frykter mest på ekstras vegne: At det blir litt for enkelt og halvveis, slik det har for uvane å bli når konsernene skal prøve noe nytt og nasjonalt.

MEN JEG HÅPER selvsagt at jeg tar feil. Jeg håper ekstra kan vise mediebransjen en litt motstrøms satsing som gir merverdi til abonnentene. At det faktisk gir dem noe i tillegg.

Så lenge man ikke glemmer at det må komme i tillegg - til noe. For verken Amedia eller denne eAvisa har noen egne bein å stå på. Konsernet er ingen ting uten lokale aviser. De lokale avisene må ikke hvile på sine laurbær fordi det tilfeldigvis kommer enda en publikasjon i appen.

Og de lokale avisene er ingenting uten godt, lokalt innhold.

Til toppen