SLIK PRESENTERES «reklamen» for Tromsø Ap og Jarle Aarbakke på Nordlys-forsiden.

Ap sier nei til politisk reklame på TV. Men selv kjøper de filmer og «reportasjer» på nett

Tromsø Ap - først ute med «politisk content marketing»?

- Vi ønsker å profilere våre kandidater, og Jarle Aarbakke har vært viktig å profilere for byens befolkning. Da har vi vært på utkikk etter hvordan vi kan spre en slik type film best mulig. Og da tror vi dette gir mest igjen for innsatsen, sier Jarle Heitmann, nestleder i Tromsø Ap og selv tidligere PR-mann.

Til årets valgkamp er det nemlig ikke helsides avisannonser med slagord som skal vinne reklamevalgkampen for partiet.

nordlysfb

Full pakke på Nordlys

I går lanserte nemlig partiet sin første «content marketing»-kampanje på Nordlys.no, med både reportasje, tekst, bilde og en flere minutter lang film. Med distribusjon via både avisens forside, og selve filmen publisert direkte på facebook - både på avisens facebook-side og partiets egne kanaler.

Og effekten har vært god.

- Nå er det bare et døgn siden vi la det ut, men vi ser allerede at det gir en veldig god spredning. Så langt er vi veldig godt fornøyd, sier Heitmann. 

aarbakkeintervju

Nei til TV-reklame, men...

Jarle Heitmann, nestleder i Tromsø Ap.
Jarle Heitmann, nestleder i Tromsø Ap.

Samtidig er det i Norge forbud mot politisk reklame på TV, et forbud Ap også støtter. Og Heitmann går ikke i mot det. Men...

- Vi støtter forbudet mot politisk reklame på TV. Men dette er en annen type distribusjon, som på mange måter erstatter de tidligere avisannonsene. Vi må jo bruke de kanalene hvor vi blir sett.

- Hva skiller en reklamefilm på nett fra en reklamefilm på vanlig TV, da?

- Det handler om plattformen. Vanlig TV-reklame har et enda sterkere gjennomslag, når det kommer rett inn i stua til folk. Det har noe med styrken på det å gjøre, mener Heitmann.

Samtidig erkjenner han at den digitale utviklingen og måten vi ser TV på, stadig endrer seg:

- Den teknologiske utviklingen går så fort at denne diskusjonen kommer nok opp igjen. Vi vet ikke om hvem år hvordan folk bruker teknologien, og kanskje er ikke helt vanlig TV det samme som i dag, sier Heitmann.

Redaktøren aldri i tvil

Nordlys er som kjent Arbeiderpartiets gamle talerør i landsdelen, og det er ikke mange veldig mange år siden den tida. Da avisa trykket det som på mange måter var «content marketing» for partiet, forkledd som journalistikk.

Onde tunger hevder tidvis spaltene at Nordlys fortsatt er et talerør for Arbeiderpartiet. Men ansvarlig redaktør Anders Opdahl tilbakeviser at det er spesielt at Ap er først ute:

- Jeg skjønner refleksjonen og spørsmålet, men vi er ikke lenger en Ap-avis. Tromsø Ap har en offensiv partiorganisasjon og tok kontakt med oss, og vi ga dem et tilbud på en markedspakke. Men vi er i dialog med flere partier - Ap blir nok ikke de eneste, sier Opdahl.

- Hvilke prinsipielle vurderinger gjorde dere rundt å ta inn politisk reklame i film og reportasje-form?

- Vi måtte selvsagt ta en vurdering siden det var første gang, men det var ingen vanskelig avgjørelse, sier Opdahl.

Men han kan ikke vise reklamefilmen på Nordlys sin «lineære» TV-kanal, som distribueres gjennom kabel og parabol i nord.

- Nei, det er forbudt. Ap møter jo seg selv litt i døra her, og det er ikke noen veldig subjektiv dom fra meg. Forbudet mot politisk reklame på TV er antikvarisk, hva er egentlig TV i dag? Det er ikke lenger en kabel eller antenne på taket, men vel så mye på mobiltelefonen, iPad og internett, mener Opdahl.

Til toppen