BA: Nå er digitalveksten så stor at den veier opp for nedgangen på papir

Annonsevekst for andre år på rad. Overskudd på 8,5 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bergensavisen AS fikk et overskudd før skatt i 2014 på 8,6 mill kr, mot 5,4 mill kr i overskudd på samme tid i fjor.

Det melder en strålende fornøyd administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen i en pressemelding.

- At vi leverer et så godt resultat, samt annonsevekst for andre år på rad er kjempegøy, sier hun.

I klartekst vil det si:

BA opplevde som «alle andre» en inntektssvikt på papirannonser i 2014, men en solid digital vekst sørger likevel for at de totale annonseinntektene var større i 2014 enn 2013.

- Mens vi hadde annonsevekst i alle kanaler 2013, er situasjonen nå at annonsørene i større grad følger målgruppene over i digitale kanaler, og papirannonseringen går noe tilbake. Dette er en naturlig utvikling. Og BA har styrket sin posisjon både redaksjonelt og kommersielt, med en digital annonsevekst på 20,5 prosent, sier Tvedt Fredriksen.

  • PS! Fredag legger Amedia fram resultatet for hele konsernet. Medier24 kommer tilbake med dekning av det senere i dag. 

Kutt sikrer overskudd

- Vi er alltid fornøyd med å levere overskudd. I tillegg til annonsevekst er det hyggelig at totalinntektene holder seg bra, og abonnementsutviklingen er ganske stabil, sier Tvedt Fredriksen.

De totale inntektene er gått ned med nær 4 millioner kroner fra 138 til 134 millioner kroner. Av dette er 1,5 million mindre i pressestøtte.

Og når annonseomsetningen øker, betyr det at opplagsinntektene er redusert med et par millioner.

- Det er primært løssalget som bidrar negativt, opplyser direktør Tvedt Fredriksen til Medier24.

Likevel sørger BA for et solid overskudd, ettersom kostnadene er redusert med 7 millioner fra 2013 til 14.

- Kostnadsreduksjonene som ble vedtatt tas ut som planlagt og styrker resultatet ytterligere. Overgangen til en mer digitalbasert hverdag er krevende, men omstillingen går som planlagt, sier Veslemøy Tvedt Fredriksen i pressemeldingen.

Ifølge Vest24 var det i fjor elleve personer som tok sluttpakke i fra BA.

Når pressestøtten gikk noe ned, er det riktignok fra et høyt nivå: Bergensavisen mottok i fjor 29,5 millioner kroner for å lever en nummer 2-avis i Bergen.

Denne pressestøtten sørger også for at pengene «blir igjen» i Bergen; Eierne har ikke anledning til å ta utbytte fra avisa.

Flere brukere

Bergensavisen fortsatte i tillegg sin digitale trafikkvekst i 2014. Fra 2013 til 2014 økte antall gjennomsnittlige unike brukere per dag på Bergensavisens plattformer med 22 prosent.

- Vi er ikke lenger en papiravis som også har en nettutgave, men en digital nyhetsformidler som også har en papirutgave. At stadig flere finner veien til våre digitale utgaver er svært gledelig. Vi er godt posisjonert for videre vekst og for å håndtere et stadig mer digitalisert lesermarked, sier sjefredaktør Anders Nyland.

Bergensavisen AS

Mediehus med nettavis og dagsavis i Bergen. Nummer 2-avis med et papiropplag på 16.464 i 2013.

Gjennom Bergensavisen Konsern AS, eier Amedia 69,9 prosent av BA. Frank Mohn AS eier 20 prosent. Sparebank Vest har 9,8 prosent, og øvrige aksjonærer 0,3 prosent.

Styreleder er (avtroppende) konserndirektør Nina Refseth i Amedia. Trond Mohn er nestleder i styret.

2014 2013 Endring  
Driftsinntekter 134 135 138 095 -3 960 -2,90 %
Driftskostnader 126 690 133 682 -6 992 -5,20 %
Driftsresultat 7 445 4 413 3 032 68,70 %
Netto finans 1 112 979 133 13,60 %
Resultat før skatt 8 557 5 392 3 165 58,70 %

 

Powered by Labrador CMS