TRE AV FIRST HOUSES rådgivere, som er med i den første First Cast: Hans-Christian Vadseth (t.h.), Bjarne Håkon Hanssen (øverst) og Tor-Mikkel Wara.

Bjarne Håkon, Hans-Christian & co i fri dressur: First House lanserer lunsj-podkast

Først ute av PR-byråene med egen sending. «First Cast» skal ta for seg samfunnsdebatten og mediebildet.

PR-byrået First House lanserer i dag en podkast der rådgivere og gjester skal forsøke å analysere samfunnsdebatten og det aktuelle mediebildet.

Podkasten har fått navnet First Cast, og foregår rundt lunsjbordet i byrået. 

Det vil si - selve innspillingen foregår i et studio, men gjengen har med seg kaffekoppene til mikrofonene, forsikrer de. 

- Diskusjonen går høyt når folk med bakgrunn som statsråder, næringslivstopper og redaktører samles rundt samme lunsjbord. Når navn som Bjarne Håkon Hanssen og Tor Mikkel Wara fyrer i gang diskusjon blir det ofte interessant. Gjester på besøk har ofte sagt at disse samtalene skulle flere utenfor huset hørt. Ja, hvorfor ikke!, sier partner og seniorrådgiver Hans-Christian Vadseth om podkasten.

- Nå tar vi oppfordringen på alvor gjennom å lage First Cast. Her forsøker vi å reflektere både analysene og stemningen fra lunsjpraten vår, fortsetter Vadseth.

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/247486736" params="auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true" width="100%" height="450" iframe="true" /]

- Et nytt tilskudd for å dele

Vadseth kommer til å være «programleder» og styre ordet, og den tidligere redaktøren i blant annet E24 og Fædrelandsvennen beskriver dette som et naturlig alternativ til annen kommunikasjon:

- Vi har gjennom flere år delt kompetanse, innsikt og erfaring gjennom First House Forum, kronikker og bloggtekster. En podkast er et godt, nytt tilskudd. Formen åpner for en uhøytidelig tone, spontanitet og glimt i øyet, sier Vadseth.

I podkasten vil noen av selskapets rådgivere hver uke, med bakgrunn fra politikk, media, næringsliv og finans, reflektere over mediebildet - både større og mindre saker. Hvem som er med, vil variere fra gang til gang. På sikt planlegger First House også å invitere gjester inn i diskusjonen.

Ikke lengre enn en lunsj

Vadseth forteller at de ikke har fastlagt noen sendeplan, men vil følge den politiske situasjonen og viktige hendelser i samfunn og næringsliv. Målet er å dele aktuelle analyser av den løpende samfunnsdebatten, sier Vadseth.

Og det skal ikke bli for langt: Første episode er på rundt 15 minutter.

Slik skal det også være i framtida, og ikke for mange temaer hver gang.

- Vi har gjort en soft launch nå, og denne uka snakket vi om flyktinge- og asylsituasjonen, samt arbeidsledighet og utsiktene for oljebransjen. Ambisjonen er å snakke om ett eller to tema hver gang, sier Vadseth.

First Houses mange rådgivere har en variert bakgrunn, og ikke er det flere tidligere politikere fra ulike ståsteder. Ambisjonen er at det skal gi en interessant diskusjon - men det skal ikke være skyttergravsdebatter.

- Vi skal ikke slå hverandre i hodet, og det skal ikke være osm en Dagsnytt Atten-debatt mellom politikere. Men de har ulike ståsted for sine analyser, og målet er å bringe inn andre perspektiver og analyser enn det som kommer i mediebildet, sier Vadseth.

- Foreløpig er det kun på hjemmesiden og SoundCloud - men dere kommer på iTunes også?

- Ja, det er meningen. Og hvis dette fungerer bra, så er vi ikke fremmed for å finne en samarbeidspartner også på distribusjon. Men vi må først vise at vi har interessant innhold, sier han.

Vil opplyse om kundeforhold

- Et viktig spørsmål dere ofte får: Vil dere opplyse om kundeforhold, der det er relevant?

- Ja - det følger av både egne husregler og etiske regler for bransjen. Når vi snakker om saker der vi har kundeforhold til noen, så vil det opplyses om, svarer Hans-Christian Vadseth.

Kanskje noen av kundene også blir med på lufta:

- Vi har jo tenkt på litt sikt å få med noen av kundene våre i studio, hvis de kan tilføre analysebiten noe interessant, sier han.

First House er med dette først ute av PR- og kommunikasjonsbyråene i Norge med egne podkaster. Men på spørsmål fra Medier24 vil ikke byrået utfordre konkurrentene til noen stafett.

- Nei, vi bryr oss ikke så mye om det. Vi gjør ting i vårt tempo, og så er det hyggelig om det blir lagt merke til, sier Vadseth.

- Dere har jo ment at Hans Geelmuyden er litt for opptatt av First House. Vil dere oppfordre ham til å høre på?

- Vi oppfordrer alle til å høre på. Men vi bruker lite tid på konkurrentene våre, vi bruker tida på kundene.

Til toppen