Redaktør Bodil Uthus (66) i lokalavisa Selbyggen i Selbu og Tydal i Sør-Trøndelag. (Bilde: )

Bodil og kollegene har 150 prosent dekning: I et nedslagsfelt med bare 2000 husstander, har Selbyggen et opplag på over 3000 aviser

Lokalavisa fra 1899 er den avisa nord for Dovre som økte mest i fjor. - De som kommer fra dalføret må lese oss for å finne ut hva som skjer, sier redaktør Bodil Uthus.

Avisa Selbyggen er ifølge seg selv landets andre eldste gjenlevende lokalavis. Lokalavisa kommer ut hver fredag i kommunene Selbu og Tydal i Sør-Trøndelag, og har 4,5 årsverk i staben. 

Opplagstallene for 2015 viser at Selbyggen økte netto-opplaget med 137, noe som gjør at de er den lokalavisa som vokser mest nord for Dovre, forteller redaktør Bodil Uthus (66) til Medier24.

– Vi står i en særstilling, for vi har rundt 2000 husstander i nedslagsfeltet vårt i Tydal og Selbu, men opplaget er 3.100, sier hun.

Ifølge offisielle tall fra Aviskatalogen.no er det drøyt 1700 husstander i Selbu - mens Tydal har vel 350. 

Lite annonsemarked

Det gjør at 45 prosent av de som kjøper avisa, bor utenfor nedslagsfeltet. Hemmeligheten ligger i å være ultralokal, forteller Uthus.

– Det er ingen tvil om at de som kommer fra dalføret må lese Selbyggen for å finne ut hva som skjer der de vokste opp. Suksessoppskriften er å dekke bredt og mangfoldig - alt fra sport, kultur, kommunereform, næringsliv og kritisk journalistikk.

– Så og si alle venter på at selbyggen skal komme i postkassa på fredagene. Det er den store styrken vår. Vi har satset bevisst på yngre lesere, så de tar med seg avisa utenbygds når de flytter ut.

Konkurransen i området er ikke ubetydelig, for bare et steinkast unna Selbyggen, ligger hovedkontoret til Nea Radio fra 1985, som dekker Selbu og Tydal, Røros og Holtålen i Sør-Trøndelag - tillegg til Tynset i Hedmark.

Begge aktørene er reklamefinansiert og kjemper om de samme annonsekronene.

– Men vi er vidt forskjellige medier og lokalsamfunnet trenger begge. Vi er betalingsavis og henter inn penger derfra. Det er korrekt at det er et lite annonsemarked her, med et lite næringsliv og få butikker. Men det går rundt likevel, sier redaktøren.

To siste utgaver av Selbyggen. (Montasje)
To siste utgaver av Selbyggen. (Montasje)

Sårbart mediehus

Selbyggen er lokalt eid, men det kunne vært helt andre boller, dersom man ikke tok grep på tidlig 2000-tallet.

Da forsøkte Adresseavisen Gruppen å kjøpe avisa, slik de gjorde med så mange andre lokale medier i Trøndelag.

Men lokale krefter i Selbu og Tydal fikk med generalforsamlingen på at ingen får eie aksjer med mindre de bor i dalføret.

Det gjør at avisa står alene i dag, noe som både har vært tøft, men også bra, forteller redaktøren.

– Det var tøffe tider for avisen, for det var sterke krefter som ønsker å kjøpe. Minuset med at vi står alene, er at vi er sårbare. Vi er 4-5 årsverk som skal produsere avisa hver fredag over et stort geografisk område. Og vi har utfordringer som alle andre i mediebransjen med at færre leser aviser, men våre tydeligste utfordringer er kanskje spesielt på sosiale medier og digitalt.

Avisa er stolt over å gjøre det meste selv, for både innholdet og avisa blir brekt lokalt.

Men så er de avhengige av trykkeriet og distribusjonen til Adressa-Trykk.

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (Foto: LLA)
Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (Foto: LLA) Foto: LLA

– Både lim og lupe

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA) forteller at suksessen som Selbyggen nå opplever, ikke har kommet av seg selv.

– De har hatt tøffe tak underveis, men har stått på og jobbet knallhardt. Og de har selvsagt hatt humper i veien, som alle andre, sier han og skyter inn:

– Jeg opplever at avisa løser samfunnsoppdraget sitt som uredde og at de våger å være seg selv. De er kritiske i sitt lokalsamfunn, men har også respekt fra innbyggerne. De er nok både lim og lupe og det er hyggelig at de lykkes såpass bra, sier han.

Prøver å være kritiske

Redaktør Bodil Uthus sier hun har ønsket å lage en lokalavis som både heier frem talenter innen kultur og sport, som speiler lokalsamfunnet og som tør å være kritisk, når det er nødvendig.

– Vi prøver å kjøre kritisk journalistikk og sette lupen på det som krever forandring. Vi er ikke redde for å skrive det vi ønsker og sette søkelys på ting som må bli bedre. Jeg mener at det har styrket oss veldig og at leserne våre vil ha det, sier hun.

Men nå er det hele snart slutt for redaktørens del.

Uthus har sittet i sjefsstolen i 13 år og har allerede varslet styret at hun går av 1. oktober 2017.

– Jeg startet her i Selbyggen i 2004 uten noen journalistisk bakgrunn, men med et lokalt engasjement, noe som også driver avisa. Jeg får ikke rost staben min nok, for de er så utrolig dyktige.

– Dermed så er jeg ikke redd for å forlate Selbyggen, for vi har lagt et godt grunnlag videre. Journalistene her er fra 26 til 65 år, så jeg er overbevist om at vi har lagt grunnlaget for fremtiden, avslutter hun.

 

Til toppen