Vinnerteamet fra Whitefox og Coop Nordland: Cicilie Solstad Schjølberg (f.v.), Lene Vikjord og Martin Losvik.



Bodø-byrå lagde den beste avisannonsen andre kvartal: Amedias «Tett På» til Whitefox for Koopens jubileumskampanje

Får heder for reklamekampanje til kooperativets 100-årsjubileum.

Whitefox vant Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2. kvartal 2016.

Byrået vant med en reklamekampanje for Coop Nordland 100 år.

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier.

Hvert kvartal kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.

Markerte 100 år for «koopen»

I 2016 er det 100 år siden åpningen av Bodø Kooperative Handel, senere omdøpt til Bodø Samvirkelag, Sambo, Coop Sambo, og nå 100 år senere Coop Nordland.

- Til tross for omdøpinger, nytenking og ekspansjon i antall butikker og profiler, har de kooperative grunnverdiene stått uforandret gjennom 100 år. Grunntankene om å skape for å dele. I 2016 ønsket Coop Nordland å vekke "samvirkeånden" til liv igjen, heter det om kampanjen, som er inspirert av Coop Nordlands visjon, "Vi skaper og deler verdier".

I juryens begrunnelse står det følgende:

Coop Nordland har 100 årsjubileum, og feirer det med et dypdykk i arkivet. Kampanjen er nostalgisk, gjennomført og lokal i alle flater. 

Gratulerer så masse til Coop Nordland med 100 år og Whitefox som vinner av Tett På i andre kvartal.

Blåste liv i gamle bilder og logo

- Oppgaven ble løst ved å blåse liv samvirkelogoen i anledning jubileet, sier Cicilie Solstad Schjølberg, markedsføringsleder i Coop Nordland SA.

- Vi ønsket å gjøre collage av gamle foto og engasjerte fotograf Martin Losvik for å få det riktige uttrykket. Det ble så gjort et dypdykk i arkivet etter ærverdige utsalgssteder, kjære medarbeidere, tidlige sponsorater, symbolske varer, lojale kunder og annet som hører S-laget til. 

- Komposisjonen og sammensetting er utført av Whitefox. Med retroinspirerte farger, tekstur og symbolikk fikk våre korte og klare budskap den kraften vi ønsket, forteller Solstad Schjølberg videre.

Kampanjen har blant annet blitt rullet ut på alle bæreposer i Coop Nordland, på ansattetøy, en retro trehjulsmoped fra Samvirkebakeriet, lokale aviser og eget ”samvirkeøl” fra lokalbryggeriet Bådin.

Og i avis er den annonsert hos Bladet Vesterålen og Avisa Nordland.

Disse stod bak

Bak vinnerkampanjen fra andre kvartal i år sto følgende team:

  • Lene Vikjord (Grafisk designer hos Whitefox)
  • Martin Losvik (Freelance designer og fotograf, nå Big Picture AS)
  • Cicilie Solstad Schjølberg (Markedsføringsleder Coop Nordland SA).

I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Sveinung Arnestad fra SMFB og Marie Sundling fra Amedia Marked.

Whitefox blir nå med videre til kåringen av årets beste kampanje, hvor vinneren blir premiert med en tur til New York og ad: tech-konferansen i 2017. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten 2017.

Til toppen