Prinsesse Märtha Louise og Ari Behn representerte Den norske kongefamilien under feiringen av Kong Carl Gustafs 70-årsdag i Stockholm. (Foto: Reuters / Slottet.no)

Da Märtha skilte seg fra Ari, giftet NRK, NTB og TV 2 seg med slottet. Og lot hoffet være redaktør

KOMMENTAR: Det er ikke forbudt å akseptere sperrefrister. Men man bør ikke la statsoverhoder styre norsk presse.

Fredag kveld ble det kjent at prinsesse Märtha Louise og Ari Behn skiller lag.

Sånt skjer ikke hver dag. Og det ble både ekstrasendinger, IL-melding fra NTB pressa stoppet. 

Noen av oss lurte kanskje på hvorfor ingen fra sladrepressen hadde klart å avsløre dette allerede: Sånt ryktes gjerne.

Men det klarte Slottet å unngå.

Og ikke bare dét; slik nyheten kom akkurat samtidig fra NTB, NRK og TV 2 framstod dette smått regissert.

gardsblogg

17.59 kom NTBs første melding.

Ett minutt senere kom en litt lengre, og bare 60 sekunder etterpå hadde NTB klare fyldige faktabokser klare om alle de impliserte og nå skilte parter.

ntb meldinger

TV 2 forhåndsvarslet en ekstra nyhetssending før klokka var 18. Og NRK var så godt forberedt at Davy Wathne Twitter beskyldte statskanalen for å bryte sperrefristen.

Noe NRK selv avviste. Wathne har nå til alt overmål slettet flere av disse meldingene.

Men slik bekreftet TV 2 og NRK at det faktisk var en sperrefrist.

Og lørdag forteller Dagbladet hvordan NRK, TV 2 og NTB fikk beskjed på forhånd.

Dagbladet - som gjennom 2016 har bedrevet omfangsrik og kritisk journalistikk på Slottets offentlighetspraksis - fikk intet slikt varsel. 

En kongelig skilsmisse er selvsagt en nyhet, om enn ikke den mest vesentlige delen av samfunnsoppdraget.

Så mye kritisk journalistikk er det heller ikke å bedrive rundt akkurat denne saken.

Men det betyr ikke at pressen trenger å legge seg helt i lomma på de kongelige.

Her har åpenbart Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen fått det akkurat slik hun ville. Statskanalen NRK, som i dette tilfellet framstår som det reneste hofforgan, både bukker, neier og venter.

Uavhengig av om Slottet selv gikk ut med nyheten og tilbudet om sperrefrist, eller at den kom som resultat av spørsmål fra journalister om skilsmissen, framstår beslutningen om å akseptere den helt meningsløs.

Det har mildt sagt formodningen mot seg at det var kritisk for de indre forhold i kongehuset at publiseringen kom 18.00 og ikke 17.30.

Det er også vanskelig å se hva de tre mediene skulle få «igjen» for å akseptere den, på en slik fellesnyhet. 

De 30 minuttene er heller ikke særlig viktige for oss, Folket.

Men presseetisk står vi igjen med et uakseptabelt prinsipp:

At Slottet i dette tilfellet har fått redaksjonell innflytelse over NRK, NTB og TV 2.

Sperrefrister er i seg selv en overlevning fra fordums tid, men brukes og aksepteres fortsatt i tide og utide. Det er ikke forbudt å godta dem, og noen ganger skjer det i forhandlinger med motytelser.

Men å akseptere sperrefrister fra et lands statsoverhode, har prinsipielle overtoner av seg som er mer problematisk.

Hvorfor sjefredaktørene Thor Gjermund Eriksen, Pål Bjerketvedt og Olav Sandnes skulle godta det i dette tilfellet, har de i hvert fall til gode å godtgjøre.

Undertegnede utfordret NRKs og TV 2s nyhetsredaktører om temaet i sosiale medier fredag kveld, uten respons.

Til Dagbladet kommer NTB og TV 2 med generelle vendinger, mens NRKs nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord bruker halve tilsvaret sitt på å angripe Dagbladet for å i det hele tatt stille spørsmålet.

NTBs nyhetsredaktør vil på sin side ikke bekrefte at det var en sperrefrist, snakker rundt problemstillingen og sier at NTB prinsipielt mener at all viktig samfunnsinformasjon skal tilflyte alle på samme tid.

Vel, uavhengig av denne saken bør NTB kanskje ta en reell gjennomgang av sin praksis opp mot de noble prinsippene. 

Som nevnt kan det være tilfeller av prisutdelinger eller finansielle sammenhenger hvor sperrefrister må aksepteres. Men når nyhetsbyrået nærmest framstår som offentlige myndigheters forlengende PR-strategi, er det ikke like heldig.

For ordet sperrefrist er relativt ofte å finne i NTBs arkiver, i saker om det offentlige. Som da nyhetsbyrået 9. mai 15.06 videreformidlet en anmodning fra to departementer om at en utsendt sak ikke måtte publiseres før klokken 19 samme dag. Formodentlig på grunn av departementets andre avtaler med NRK Dagsrevyen?

Eller som da NTB 18. desember i fjor klokken 12.21 publisert en helt generell sak om kongeparets planer for 25-årsjubileum - med eksplisitt uttrykt sperrefrist til klokken 19.30 samme dag.

For som Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen uttalte til Dagbladet lørdag:

- Vi har svært god erfaring med å samarbeide med norsk presse.

Muligens er kongehuset for godt vant til å få overta publiseringsmyndigheten fra norske medier. Senest for noen uker siden forsøkte nevnte Hagen å stoppe Nettavisens sak om Marius Borg Høiby og kjæresten Lina Helena Nilsen, som ble til etter et ikke særlig hemmelig bilde for 35.000 følgereInstagram.

Om kjærestejournalistikk av denne sorten heller ikke er den viktigste delen av samfunnsoppdraget, så var forklaringen fra Nettavisens nyhetsredaktør Erik Stephansen i dette tilfellet både fortjenstfull og prinsipiell.

Og til langt bedre stil enn gårsdagens tre hofforganer. 

Men at kongehuset holder på som det gjør, er kanskje ikke så rart - når de største mediehusene i Norge aksepterer det.

I går kunne NRK, NTB og TV 2 bestemt seg for å sette foten ned og slå fast at sperrefrist fra verken Staten eller Slottet er noe norsk presse bør akseptere.

Og slik tegnet et tydelig skille. Det valgte de dessverre ikke å gjøre. 

Til toppen