OPPLAGSTALL: Hvordan vil dette se ut i år?

Dagbladet og DN truer med å nekte å være med på opplagstallene

Vil rapportere mange tall og ikke bare ett.

Som Medier24 meldte forrige uke, er det også i år stor uenighet om opplagstallene for norske aviser.

En tilbakeholden fagsjef Helge Holbæk-Hansen i Mediebedriftenes Landsforening ville da ikke si så mye om hva uenigheten gjaldt, men til Dagens Næringsliv forteller avises egen opplagssjef hva uenigheten gjelder:

Om hvorvidt man skal rapportere ett opplagstall for både papir, digitale abonnement eller kombinasjon, eller om man skal rapportere offentlig flere forskjellige tall.

– Nå vil det bli slik at de som topper listen, ikke nødvendigvis har gjort det best, sier kommersiell direktør Ole Johan Sjaastad i Dagens Næringsliv til egen avis.

Kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet sier også til avisa:

- Jeg mener det må være åpenhet om alle disse fire tallene. Åpenhet og transparens bør være et prinsipp for bransjen, selv om også jeg kan forstå at det for abonnementsaviser kan være fristende å kunne si at «nå har opplagstrenden snudd» fordi man beregner «tvangsbundling», papir og digitalutgaver samlet. De faktiske forhold tåkelegges, sier kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet.

På «andre siden» av uenigheten står Amedia, Schibsted og Polaris, altså bransjens tre største aktører.

DN og Dagbladet truer overfor Dagens Næringsliv med å ikke bli med på den felles rangeringen over opplagstall, hvis de ikke får det som de vil. Og Dagbladet har ikke en gang levert tall for digitalt opplag.

- Vi har derfor valgt ikke å levere tall for digitalt opplag, hverken pluss eller e-avis – rett og slett fordi vi fortsatt ikke vet hvordan dette vil bli behandlet, sier Olsen.

MBLs markedsråd vedtar reglene for opplagsoppgavene, og har fortsatt ikke bestemt seg for hvordan det skal gjøres. Men det blir trolig nye møter neste uke for å forsøke å finne en enighet.

Til toppen