EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Dagsavisen vokser: Inngår samarbeid og skal selge annonser for Sarpsborg24 og Halden24

Mediehuset Dagsavisen overtar driften av nettstedene Sarpsborg24 og Halden24 i samarbeid med gründer og eier Morten Øby.

- Vår overordnede strategiske målsetting er å bygge en digital portal med nasjonal rekkevidde. Dette er et nytt lite steg i den retning. Vi starter i det små, og så får vi se hvordan dette utvikler seg.

- Vi allerede en tilstedeværelse i Østfold gjennom vår papirutgave og nettside i Moss. Nå blir det spennende å jobbe tettere med et journalistisk gründermiljø som det som finnes i Sarpsborgs24 AS, uttaler Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen, i en melding fra minikonsernet - om samarbeidet som nå kommer med Sarpsborg24.no og Halden24.no.

Kan også kjøpe nettstedene senere

- Jeg er imponert over den jobben Morten Øby har gjort for å få en solid dekning både rent journalistisk og i antall lesere og Facebook-følgere i Sarpsborg. Nå har hans kompanjong Rainer Prang oppnådd det samme i Halden.

- I sum var dette så interessant at vi har inngått en samarbeidsavtale som også gir oss retten til å kjøpe nettstedene om det skulle bli aktuelt. I praksis overtar Dagsavisen annonseflatene til nettstedene og inkluderer dem i den digitale Dagsavisen-familien som dermed økes fra sju til ni nettsteder, i tillegg til fire papirutgaver i Oslo, Buskerud, Rogaland og Østfold, forklarer Lysholm.

sarpsborg24

«Får konsentrere oss om å lage innhold»

Morten Øby, som er gründer og redaktør av 24-merkevarene i Østfold, har en fortid som sjefredaktør både i Akershus Amtstidende og Moss Dagblad.

- Dette er et samarbeid vi har veldig tro på. Vi skal fortsatt drive Sarpsborg24 og Halden24 som før, men nå får vi muligheten til fullt og helt konsentrere oss om å lage innhold. Vi skal fortsatt være ultralokale, men vi får nå også tilgang til betydelig kompetanse både redaksjonelt og kommersielt, sier Morten Øby i meldingen.

Eirik Hoff Lysholm understreker at dette foreløpig ikke vil føre til at Dagsavisen øker antallet papirutgaver utover dagens fire i Oslo, Buskerud, Østfold og Rogaland.

- Men når vi får adgang til mer journalistikk produsert i Østfold, er det klart at også Dagsavisens papirutgaver vil få mer stoff fra dette viktige fylket. Riksavisers innhold må jo ikke produseres i Oslo.

- For mange lesere vil det være en styrke med flere distriktstemmer i våre journalistiske produkter. Det føles naturlig å styrke oss også digitalt i et spennende fylke innenfor vårt primære nedslagsfelt rundt Oslofjorden. Når arbeidsledigheten øker i Østfold, vil tradisjonelt også etterspørselen etter Dagsavisens arbeidslivsjournalistikk øke, sier Lysholm.

Til toppen