Datatilsynet er skeptisk til Facebook at Work og håndteringen av personopplysninger

Nå undersøker de hvordan opplysningene behandles.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Datatilsynet er bekymret over håndteringen av personopplysninger i Facebook at Work og undersøker om norske kommuner og bedrifter bør bruke tjenesten.

De siste ukene har en rekke av Norges mest kjente virksomheter koblet seg på Facebooks populære intranettjeneste, deriblant Telenor, Elkjøp og Rema 1000, skriver Dagens Næringsliv.

Datatilsynet er hakket mer forsiktig og ser nå nærmere på behandlingen av personopplysninger i Facebook-systemet, som kjører på dataservere i Sverige og USA. En utfordring er at Facebook forbeholder seg retten til å bruke opplysningene til egne formål.

«Dette kan være produktutvikling av andre tjenester i hele Facebook-konsernet, omfattende profilering av ansatte, utlevering av informasjon til tilpasset markedsføring til tredjeparter et cetera. Datatilsynet er kort fortalt bekymret for om personopplysninger i Facebook at work blir behandlet på en legitim og forholdsmessig måte», skriver tilsynet i et brev til Røros kommune.

Datatilsynet regner med å være ferdig med saksbehandlingen i løpet av et par uker. Inntil da har direktør Bjørn Erik Thon følgende råd til arbeidstakerne:

– De bør sjekke med arbeidsgiveren sin hvilken avtale som er inngått med Facebook. De bør sjekke om de blir med i en lukket infrastruktur, akkurat som et hjemmesnekret intranett, eller om de går rett inn i den store kverna til Facebook.

Facebook har tirsdag formiddag sendt følgende kommentar til denne saken: 

«We created Facebook at Work because we think we can offer a familiar way for employees to collaborate with each other and stay connected to what’s going on at a company. Like with any other enterprise product, eg your emails in Outlook, the employer owns and has legal rights to the information employees create in Facebook at Work. Facebook at Work accounts are separate from personal Facebook accounts and Facebook at Work data is not used for advertising.» - a Facebook spokesperson.

Powered by Labrador CMS