Delingsøkonomi? Båtflyktning? Eller kanskje MDG? Her er 10 forslag til årets ord

SØNDAGSPOSTEN: For ikke å glemme innholdsmarkedsføring. Sjekk lista og kom med dine egne forslag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Vi griper verden gjennom begrepene. Ordene vi velger, forteller mye om hvem vi er, litt om verden. Ordene som har stemplet 2015, er nye, men er ikke splitter nye.

Kjennetegnet ved årets ord er at de beskriver vesentlige utviklingstrekk eller hendelser, gjerne knyttet til teknologi, politikk eller hverdagens vaner og uvaner.

Ordene er også tatt i bruk i det offentlige rom; de fleste skal i det minste forstå hva det dreier seg om.

Mange språksamfunn har offisielle årets-ord-kåringer. I Norge står Norsk språkråd for en slik kåring. I fjor ble årets ord fremmedkriger, og mer om de tidligere års kåringer kan du lese  Sprakradet.no.

Bård Borch Michalsen: 

Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og arbeider i dag ved Universitetet i Nordland.

Her er mine forslag til årets ord.

Har du egne forslag? Skriv dem gjerne inn i kommentarfeltet til denne saken, eller på Facebook-siden til Medier24.

  1. Delingsøkonomi

Vi har sett det komme, men det er først i 2015 de fleste av oss har brukt tjenester som Airbnb, hvor husvære verden over kan leies billig. 

Delingsøkonomien har én fot i tanken om lavere forbruk, én i ønsket om å få mer ut av pengene. Delingsøkonomi er et sosialt og kulturelt fenomen drevet frem gjennom internett.  Den gjør det mulig å dele biler, kompetanse, klær, bolig, utstyr og hva du ellers skulle ønske, gjennom et «kollektivt forbruk».

  1. Innholdsmarkedsføring

Leserne av Medier24 vet hva det er, og vi bruker ordet med en noenlunde felles forestilling av hva det dreier seg om.

Den store hop av mediebrukere ser også ordet anvendt, de fleste trolig med en antakelse om at det dreier seg om en form for journalistikk. Eller er det reklame?

  1. Båtflyktning

Allerede i 1979 begynte vi å bruke ordet, da om dem som flyktet fra Vietnam. Dessverre er ordet mer aktuelt enn noensinne.

  1. Grønt skifte

Tyskerne klarer seg med ett ord: Energiwende. Vi må bruke to, men de henger tett sammen i ett begrep. Men når også statsministeren bruker begrepet, er kanskje ordet allerede i ferd med å bli tømt for innhold?

  1. Smart city

Jeg beklager: To ord igjen – og på engelsk, men såkalt fremoverlente politikere og planleggere tar det i munnen stadig oftere: Gjennom teknologi og klok planlegging skal byene bli mer miljø- og klimavennlige – og bedre steder for arbeid og fritid. Det var en tid da vi drømte om en slow city. I dag er det smart city som gjelder.

  1. Klimavennlig

Det blir en klimavennlig og/eller -nøytral advent, i alle fall i Paris.

  1. Hashtag

Et ord fra 2010, tenker du kanskje. Du, ja. Men for de fleste er hashtagging fra 2015. Det gjelder i Norge, men spesielt i samfunn som teknologisk ligger bak Skandinavia og Sør-Korea.

Engelske ungdommer har kåret hashtag til årets ord i 2015. Les mer om det hos BBC. 

  1. Glutenfri

2015 ble året da stadig flere skulle spise glutenfritt, enten vi har cøliaki, eller vi bare tror at sjelen og/eller kroppen vår ikke har godt av gluten. Litt hipster? Spis glutenfritt. Det gir status.

  1. Mobilbetaling

Mobilpay går også an. Kan også knyttes til varemerker: Skal jeg vippse deg 100 kroner? Blir 2016 året da tiggerne anskaffer betalingsterminal – eller vil de ta overgang direkte til mobilbetaling? («Send 50 kroner til nummer...»)

  1. MDG

Ennå sliter noen av oss med å skille MDG fra MGP, men du kan like det eller ikke: Miljøpartiet De Grønne er kommet for å bli, til ergrelse og bekymring først og fremst for SV.

Nådde ikke opp:

Ord som vi kanskje trodde skulle slå til i 2015, men som ikke gjorde det: Google-briller, 3D-TV, Apple Watch, Vlogger

Powered by Labrador CMS