BLIR STADIG FLERE: Gründer, redaktør og daglig leder Chul Christian Aamodt (f.v.) i enerWE AS, byråleder Kristine Kotte-Eriksen - og fungerende deskleder for enerWE.no, Andrea Bærland. (Foto: enerWE)

Det var ikke nok med én nettavis: På 1-2-3 har enerWE lansert tre nye nisjenettsteder

Går inn i havbruk, byggebransjen og IT med egne merkevarer og nisjer.

enerWE AS har frem til nå hatt fokus på olje- og energibransjen, etter oppstarten for to og et halvt år siden.

Nå skal selskapet utvide med flere nettaviser, melder gründer, daglig leder og ansvarlig redaktør Chul Christian Aamodt:

- Vi har lært enormt mye siden vi lanserte enerWE.no i januar 2014. Denne lærdommen tar vi med oss når vi nå tar sats og etablerer tre nye nettaviser på 1-2-3, forteller Aamodt.

To på plass og en tredje på vei

Denne måneden har enerWE AS lansert to nettaviser: Havbruk.media er rettet mot fiskeri og havbruk, og VEKST.media er rettet mot bygg og anleggsbransjen.

Aamodt forteller at nettavisene er lansert med en foreløpig teknisk løsning, og i løpet av juni skal over på ny plattform.

- I tillegg planlegger enerWE AS også å lansere en ny nettavis for IT-bransjen, sier Aamodt.

TONE IREN SØRHEIM er fungerende deskleder for enerWEs nye nettaviser.
TONE IREN SØRHEIM er fungerende deskleder for enerWEs nye nettaviser. Bilde:

Ny deskleder på plass

For å rendyrke de ulike nisjenavisene har enerWE AS hentet inn flere medspillere. Tone Iren Sørheim er engasjert som fungerende deskleder for nysatsningene. Hun har jobbet som journalist i Dine Penger og E24.

- Jeg synes det er veldig spennende å være med på denne satsningen. Det er mye armer og bein når man skal etablere nysatsninger, og enerWE er en liten organisasjon. Her må alle bidra. Det er også det som motiverer meg, forteller Sørheim.

Aamodt sier at han har et klart ønske om å skape nye arbeidsplasser i mediebransjen. 

- Vi leser jo om at mange mediehus nå nedbemanner, og vi håper at vi som et lite og smidig selskap kan gå litt motstrøms. Jeg er selv ny i mediebransjen, og jeg håper at vi kan være er friskt pust i en bransje i endring.

Før Aamodt startet enerWE var han med på å bygge opp kursportalen Mintra Trainingportal, som for noen år siden ble solgt for «flere hundre millioner kroner» - hvor Aamodt også selv hadde en liten aksjepost.

- Skal ikke miste trykket

- Men et naturlig spørsmål: Hvordan skal dere klare å lage dedikerte produkter - uten å miste trykket på allerede etablerte enerWE.no?

- Ja, det er viktig at vi ikke «mister trykket» på enerWE. Det er også derfor vi har splittet desklederrollen og hentet inn flere medspillere.

- Tone Iren Sørheim styrer desken på nye nettaviser, og så fortsetter Andrea Bærland som fungerende deskleder på enerWE.no. Vi har også signert kontrakt med en salgsdirektør som begynner etter sommeren, og skal bygge opp et salgsteam for alle nettavisene, svarer Aamodt.

Han sier at man også ser flere synergier mellom nisjene, for eksempel konferanser som retter seg mot flere bransjer.

- Innenfor disse nisjene fins det allerede flere og sterke aktører. Hvordan skal dere lykkes innenfor for eksempel havbruk - hvor det også har vært flere nyetableringer de seneste åra?

- Da vi gikk inn i olje- og energibransjen, så var det allerede flere sterke aktører på banen. Utfordringen til mange av de etablerte aktørene er at de har forretningsmodeller og organisasjoner som ikke er tilpasset den nye mediehverdagen. enerWE er en liten og smidig aktør som lett kan tilpasse seg endringer, sier Aamodt.

Og fortsetter: 

-  Vi hentet inn tre millioner i en emisjon for en tid tilbake, og forventningene fra aksjonærene er at vi skal være modige og satse. Dersom de nye nettavisene i enerWE-familien i løpet av 24 måneder klarer å ta tilsvarende markedsandeler som enerWE.no har klart i olje- og energibransjen, så er vil jeg være godt fornøyd.

- Må satse for å vinne

Aamodt viser til at enerWE nærmest har tredoblet omsetningen fra 2014 til 2015, og mener det borger for potensial innenfor andre bransjer:

- Når vi nå bygger et større team, så mener jeg at vi bør kunne ta markedsandeler fra de etablerte aktørene i de nye bransjene der vi satser.

- Jeg er jo fullt klar over at det også er en sannsynlighet for at vi ikke lykkes, men slik er det jo alltid med startups. Du må satse for å vinne!

  • For ordens skyld: Chul Christian Aamodt eier gjennom sitt investeringsselskap Screensailor også 5 prosent av Medier24 AS
Til toppen