«Dette er en drøm som går i oppfyllelse»

Harald Strømme om OL-rettigheter til 11 milliarder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): NRK og TV 2 var uten sjanser i kampen om TV-rettighetene for OL. I 2018 skal den olympiske idretten formidles av nye folk.

– NRK og TV 2 gikk sammen og leverte et tilbud via EBU (Den europeiske kringkastingsunionen), men når jeg ser prisen, er det bare å konkludere med at prisnivået har blitt altfor høyt for europeiske allmennkringkastere, sier sportssjef i NRK, Rune Haug, til NTB.

Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, fikk mandag alle OL-rettighetene fra 2018 til 2024.

De gjelder for TV og alle andre plattformer. Dette opplyste Den internasjonale olympiske komiteen (IOC).

TV 2 har de norske rettighetene for Rio de Janeiro-OL neste år. NRK sendte sist TV fra OL i London-lekene 2012.

– Fantastisk

Men fra og med 2018 blir det nye OL-koster også i Norge. Sportssjef i Norge, Jan-Erik Aalbu, tvitret slik mandag:

«Breaking News: ja da har vi kjøpt OL i 2018, 20, 22 og 2024. Det betyr 2 vinter og 2 sommer OL. Hyggelig det og ingen spøk til orientering»

– Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet.

– Å forvalte disse rettighetene fram til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks til Nettavisen.

Historisk

– Dette er en historisk dag for oss. Vi er stolte over å kunne legge de olympiske ringene til Discovery Communications' innholdspakke. Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications i en pressemelding.

– Med Eurosports stolte og lange tradisjon for å vise idrettsgrenene det konkurreres i under OL, er dette en perfekt match, både redaksjonelt og strategisk.

Discovery har sikret seg de eksklusive rettighetene til en pris av cirka 11 milliarder kroner.

Rettighetene gjelder for alle plattformer, inkludert betalt og ikke-betalt TV, internett og mobil og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.

I tråd med retningslinjer fra IOC og lokale markeder, har Discovery forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.

Vinter-OL i 2018 går i Pyeongchang (Sør-Korea). Sommerlekene vel to år etter er lagt til Tokyo (Japan).

Vertskap for 2022 og 2024 er ennå ikke klart.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS