ESPEN SUNDVE, vice president for Product Managment i Schibsted Media Group. (Foto: Gard L. Michalsen)

Dette er Schibsteds drøm for en medieallianse. «Vi må redefinere neste generasjon journalistikk»

LLA2016: Snart lanserer Schibsted sin nye publiseringsplattform. Men det er bare starten på drømmene for framtida.

Den observante leser vil ha fått med seg at mediegiganten Schibsted vil gå «til kamp mot Facebook og Google», og vil samle norske medier i denne alliansen.

Så langt har det helst vært konsernsjefer og styreledere langt fra gulvet på tech-rommet som har uttalt seg om hva dette egentlig vil si.

Men overfor landsmøtet til Landslaget for lokalaviser på Fornebu denne helga, delte Espen Sundve noen av disse tankene fredag ettermiddag. Han er vice president for Product Managment i Schibsted Media Group, etter noen år som produktsjef i VG. Nå jobber han med å utvikle Next generation publishing platforms, eller på godt norsk: Framtides publiseringsplattform. 

Men også med hele tankesettet for hva et mediehus skal være. 

- Skal vi være destinasjoner, eller bare innholdsleverandører?, spør Sundve. Selv mener han altså det første. 

Det viktigste var ikke størrelsen

Sundve tok salen med på reisen fra papir til PC til mobil - og fra kringkasting til personalisert innhold.

- Det viktigste med mobilen var ikke størrelsen, men at den ble mer personlig, sier Sundve.

Og legger til:

- Vi må redefinere neste generasjons journalistikk, som en personlig opplevelse. Hva om vi kunne fortelle nyheter på en måte som gjør at leserne føler at algoritmene gir dem en personlig og intelligent redaktør?

- I dag får alle den samme push-notification fra VG. Da får jeg ganske mange irriterende meldinger om Justin Bieber, sier Espen Sundve. Og snakker om hvordan DU bør få din personlige push i stedet.
- I dag får alle den samme push-notification fra VG. Da får jeg ganske mange irriterende meldinger om Justin Bieber, sier Espen Sundve. Og snakker om hvordan DU bør få din personlige push i stedet. Bilde:

Schibsted Media Platform er bare første steg

I disse tider, eller i flere år, har Schibsted snakket om å lansere sin nye Schibsted Media Platform, som skal erstatte dagens publiseringsystemer.

Den er lansert for noen av konsernets svenske aviser, og skal komme til Norge før sommeren.

Da med muligheten for algoritmestyrte forsider.

Men det som kommer før sommeren er bare starten, mener Sundve.

- Vi kan gjøre innovasjon som de rene teknologispillerne ikke kan gjøre. Men da må vi tørre å definere algoritmene med et journalistisk perspektiv.

«Destinasjon 2020»

Espen Sundve viste en presentasjon med spennende drømmer og tanker for det han kaller «neste generasjons journalistikk», og en offensiv film som viser drømmene for hva norske nettaviser kan være i framtida.

Selve filmen fikk techsjefen ikke lov å dele med våre lesere, men den beste måten er å beskrive det som at VG, for eksempel, ikke bare er en nettavis - men et verktøy og hjelpemiddel i hverdagen din.

Som forteller deg hvordan været er, som du kan stille spørsmål til og få en robot som svarer, som gir deg siste nytt når flyet lander, og som skjønner hvilke store nyheter du ikke har lest det siste døgnet.

Vil bygge hverandre sterkere

Og en nettavis, app eller virtuell virkelighet som også distribuerer innhold fra andre medier landet rundt. Ja, nærmest som om VG.no blir «hele Norges forside». 

Dette var ikke noe Sundve snakket direkte om i sitt foredrag, men slik Medier24 forstår Schibsteds tanker skal det være en del av tankesettet. 

Eller rettere sagt: At hvilken som helst nettavis for deg kan bli hele Norges forside - det være seg Aftenposten, Bergens Tidende eller din egen lokalavis. 

Sundve forklarer at tanken er å spille hverandre gode, og å gi noe alle retninger. Ikke bare være «et Facebook» på toppen.

- Det er helt sikker tusen ting og teknologier i dette vi aldri kommer til å klare. Men vi må ha noe å bygge i retning av, sier Sundve.

- Skal vi nå en slik opplevelse, så må vi begynne å jobbe med verktøyene i journalistikken, mener Sundve.

Og rundet han av slik med følgende fire punkter:

- Vi må finne opp journalistikken på nytt. Vi må integrere journalistikken med produkt og teknologi. Vi må tørre å samarbeide. og: Vi må ikke slutte å eksperimentere, vi må tvert i mot øke tempoet!

Til toppen