– Vi så vi at tiden kunne være moden for en mer fri og fleksibel arbeidsmetodikk enn hva den tradisjonelle kommunikasjonsbransjen klarer å tilby, sier Christer Magnussen ( i midten). Fv. Ole Idar Bråthen og Aleksander Erichsen.

– Faste ansatte gir bedrifter og byråer høy risiko og en statisk tilgang til kompetanse

Frilansernettverket vokser kraftig på en knapp måned.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For ni måneder siden startet tre likestilte eiere og partnere opp utviklingen av At Hand. Aleksander Erichsen, Ole Idar Bråthen og Christer Magnussen står bak frilansernettverket, som offisielt ble lansert 7. juni i år.

Frem mot lansering har de jobbet med fasade, infrastruktur, samt et kunde- og frilansernettverk.

– Vi startet opp av flere grunner, men overordnet så vi at tiden kunne være moden for en mer fri og fleksibel arbeidsmetodikk enn hva den tradisjonelle kommunikasjonsbransjen klarer å tilby, sier Magnussen.

Flere ønsker fleksibilitet

De mener den klassiske byråmodellen står sterkt for mange bedrifter, fordi den gir en trygghet og forutsigbarhet for store markedsbudsjetter. Og at markedssjefer i et moderne arbeidsmarked ikke burde være bundet til retaineravtaler og samme kompetanse uavhengig av oppgave.

– Vi erfarer at det er mange markedsavdelinger som ønsker mer fleksibilitet, tettere dialog og skreddersydde løsninger.

Dette sier de på bakgrunn av det de mener er to store trender fra reklamemarkedene de siste årene.

– Stadig flere bedrifter bygger ut inhouse-kommunikasjonen sin fremfor å gifte seg med byråer. Den andre er at både annonsører og byråer i større grad benytter seg av frilansere – ikke bare i produksjonsroller som design og programmering, men også til selve idé- og konseptutviklingen.

En frilanserløsning vil gi fritt spillerom til å hente inn nødvendig kompetanse på bakgrunn av hvert oppdrag.

– Å ha en stor stall med faste ansatte gir bedrifter og byråer høy risiko og en statisk tilgang til kompetanse. Gjennom å ha en mindre fast stab og heller skalere kapasiteten etter behov, reduserer man egen risiko, samtidig som man kan ha en mer dynamisk tilnærming til hvilken kompetanse man henter inn. En ansettelse er en veldig langsiktig forpliktelse og de fleste som driver et byrå eller leder en markedsavdeling kjenner seg nok igjen i klisjeen «det er dyrt å ansette feil folk», sier Magnussen.

Leter etter særegne styrker og unik erfaring

«At Hand», kan oversettes med «for hånden», og nettverket skal være lett tilgjengelig når nødvendig.

– Vi ønsker å være et fleksibelt og innovativt alternativ som kommunikasjonspartner.

At Hand har vokst til å holde 28 frilansere i arbeid, og beskriver nettverket som en god mix av unge talenter og erfarne ringrever. Bare denne uken er de i dialog med tolv nye frilansere.

– Det er mye som tyder på at vi har truffet tidsånden bra og at ordet om oss sprer seg raskt. Vi har både vært proaktive og hentet inn folk som har en unik kompetanse vi vet er ettertraktet, men også fått mye innkommende trafikk. Vanligvis går vi igjennom tidligere arbeider og CV, før vi eventuelt onboarder. Deretter setter vi opp en kompetanseprofil så vi får bedre oversikt over hver persons særegne styrker og unike erfaring.

Skal vokse raskt og organisk

Frilanserne får hjelp til salg, administrasjon og kontrakter fra selskapet.

«At Hand», kan oversettes med «for hånden», og nettverket skal være lett tilgjengelig når nødvendig. Fv. Aleksander Erichsen, Christer Magnussen og Ole Idar Bråthen.

– Vi ønsker å gi frilanserne våre tilhørighet, trygghet og frihet. I tillegg handler en del av forretningsmodellen om at man tjener penger på å videreformidle oppdrag, noe som kan innebære en etterlengtet passiv inntektsstrøm for frilanserne. Denne incentivløsningen vil også gi oss forutsetninger for å vokse raskt og organisk, med en lojal base av frilansere. Visjonen er et bærekraftig og fleksibelt økosystem, med deling av ressurser, kunnskap og kundekontakter.

Trioen består av Aleksander Erichsen som hovedsaklig kommer fra reklamebransjen men sluttet for flere år siden for å stå friere til å satse på egne oppstartsprosjekter. Ole Idar Bråthen har jobbet selvstendig og som gründer siden 2011, mens Christer Magnussen har bakgrunn fra reklame, redaksjon, TV og PR. De legger ikke skjul på at de på sikt har ambisjoner om å ta steget ut internasjonalt.

Powered by Labrador CMS