SPORTSSJEF Jan Erik Aalbu i Discovery, som i Norge har blant annet TVNorge, Max og nå Eurosport Norge. (Bilde: TVNorge)

Discoverys sportssjef Jan Erik Aalbu lover fotballsendinger uten bettingreklame

Han varsler jakt på flere attraktive rettigheter. Samtidig lover han å skjerme norsk fotball fra utenlandsk spillreklame.

Oslo (NTB-Steinar Bjerkmann): Han jobber på spreng for å rigge TVNorge- og Eurosport-kanalene til neste års eliteserie i fotball. Antall kamper på åpne kanaler skal dobles, men det betyr reklame (12 minutter i timen).

– Det kommer ikke reklame for utenlandske spillselskaper på våre norske fotballkamper. Det blir helt fritt for det. Det blir ikke slike reklamefilmer verken i kampene eller i forbindelse med redaksjonelle sendinger, sier Aalbu til NTB.

Flere av hans kanaler sender reklamefilmer fra utenlandske bookmakere, siden sendingene avvikles i utlandet. I Norge har Norsk Tipping og Norsk Rikstoto spillmonopol.

Discovery-kanalene sender ikke reklame for utenlandske spillselskaper når Norge spiller landskamper, men de utenlandske bettingselskapene dukker opp når andre lands VM-kvalifiseringskamper sendes.

 

Får kritikk

Jevnlig får han kritikk for at de dyre rettighetsoppkjøpene hans finansieres av utenlandske bookmakere.

– Nei, jeg synes ikke det er en vanskelig problemstilling. Vi driver kommersielt og forholder oss til det vi har lov til å gjøre, påpeker sportsdirektøren i Discovery Norge.

– Men du ser at det er omstridt?

– Jeg ser at det er omstridt, men hadde vi gjort noe galt, hadde vi vært buret inne hele gjengen, sier den tidligere fotballspilleren.

Han har selv hatt flere sentrale jobber i norsk idrett, som i årevis er blitt finansiert av statlige spillemidler gjennom tippeoverskuddet.

– Blir det mer reklame enn tidligere?

– Det blir ikke noe mer reklame enn tidligere. Det er et lovverk som styrer dette i Norge, og det forholder vi oss til. Det blir akkurat samme dose som på TV 2, tolv minutter i timen.

Til toppen