DANIEL BUTENSCHØN, her på SKUP-konferansen vinteren 2015. Innfelt: Faksimile av fredagens kommentar fra sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv.

DN har funnet 40 saker med juks eller plagiat. Djuve beklager over to sider

- Jeg beklager, skriver sjefredaktør Amund Djuve i en omfattende oppsummering. Med en komplett liste over 40 tilfeller av «uakseptable arbeidsmetoder».

- Dagens Næringsliv setter en lite misunnelses­verdig rekord når vi i dag publiserer rettelser og presiseringer i tilsammen 40 artikler som har stått på trykk i løpet av de siste åtte årene.

Det skriver sjefredaktør Amund Djuve i en tosiders kommentar i fredagens avis, som følges av en lang liste med rettelser.

Faksimiler fra Dagens Næringslivs reportasje «Klagemuren» i Magasinet lørdag 25. juli. Avsløringer om juks i den reportasjen startet «plagiatsaken».
Faksimiler fra Dagens Næringslivs reportasje «Klagemuren» i Magasinet lørdag 25. juli. Avsløringer om juks i den reportasjen startet «plagiatsaken».

Ble avslørt på Twitter

Det er snart to måneder siden «plagiatsaken» om Dagens Næringsliv og journalist Daniel Butenschøn sprakk. 

Det var den våkne avisleser Øistein Refseth som  Twitter avslørte at journalisten hadde kopiert og fabrikert passasjer fra avisa The New Yorker, i en reportasje om kundeservice og flyplasser.

Siden vokste saken, og det ble klart at Butenschøn hadde brukt lignende metoder i flere saker. Gamle historier om lignende tilfeller fra hans tid i Morgenbladet og som frilanser ble hentet fram. 

Også andre journalister i flere medier ble gjenstand for mindre avsløringer.

Butenschøn hadde allerede sagt opp sin jobb tidligere i sommer, og var på vei ut fra DN da saken sprakk.

Avsløringene endte imidlertid med at han mistet sin tiltenkte jobb i Tinius-stiftelsen. Han trakk seg også fra sitt verv som nestleder for SKUP-styret.

Faksimile fra Butenschøns reportasje om Barack Obama i Morgenbladet for ti år siden. Den gang avslørte Klassekampen at intervjuet var et plagiat fra en amerikansk avis.
Faksimile fra Butenschøns reportasje om Barack Obama i Morgenbladet for ti år siden. Den gang avslørte Klassekampen at intervjuet var et plagiat fra en amerikansk avis.

Har gjennomgått alle saker

DN iverksatte i sommer en gjennomgang av alle saker Butenschøn har skrevet for avisa de siste åtte årene, og flere journalister har jobbet med saken på fulltid. Oppsummeringen av dette arbeidet var bebudet i slutten av august, men har latt vente på seg.

Nå kommer den: I fredagens avis skriver sjefredaktør Amund Djuve en kommentar over to sider der han går gjennom saken.

Der går det fram at Butenschøn har plagiert og/eller jukset i over 40 saker for Dagens Næringsliv

  • Kommentaren kan du også lese her på DN.no, inkludert en omfattende liste over 40 rettelser for konkrete reportasjer, hendelser og intervjuer. 

faksimile kommentar

Flere former for juks

Som tidligere omtalt, dreier funnene seg om flere former for juks og uakseptable arbeidsmetoder: Det være seg rent plagiat, eller også manglende og fiktive intervjuer. Skriftlige kilder og research er blitt gjort til intervjuer som ikke har forekommet.

Som i reportasjen som startet det hele, er det også flere tilfeller av fabrikkering, der sitater fra andre medier er blitt til sitater fra helt andre personer i DN.

Butenschøn har også plassert kilder, intervjuer og situasjoner på steder de ikke har funnet sted.

I flere av tilfellene er dette gjort selv om Butenschøn faktisk har intervjuet de samme eller andre kilder - og gjerne også vært på reportasjereise. Men likevel altså brukt andre eller fiktive kilder i reportasjen.

Sjefredaktøren presiserer i kommentaren at Butenschøn også har gjort mye solid arbeid, og at mange store artikler bærer preg av godt journalistisk håndtverk.

Men Djuve er samtidig krystallklar, og avslutter kommentaren på følgende måte:

Den journalistiske arbeids­metoden som er avdekket i vår undersøkelse, er uakseptabel. Systematikken og det store antallet artikler med avskrift gjør saken spesiell.

(...)

Dagens Næringsliv har i kjølvannet av denne saken endret rutiner for siterings­praksis, og for faktasjekk. Våre journalister skal strekke seg til det ytterste for å gjennomføre egne dagsaktuelle intervjuer. Når de ikke får til det, skal det selvsagt krediteres.

Vi vil arbeide ytterligere fremover med å etablere rutiner og metoder som skal hindre at noe tilsvarende noen gang skal kunne gjenta seg.

Jeg beklager feilene som er gjort.

For ordens skyld: Daniel Butenschøn har ikke ønsket å kommentere saken - verken overfor DN eller Medier24 torsdag kveld. 

Til toppen