NHST Media Group AS sine lokaler ved Akerselva i Oslo sentrum. (Bilde: )

DN har kuttet seg til et overskudd som er tre ganger større enn konsernets samlede resultat

Solid tredje kvartal i Dagens Næringsliv.

NHST Media Group AS offentliggjorde onsdag kveld sin kvartalsrapport for 3. kvartal.

Av den kan vi lese at konsernets samlede inntekter økte med 4 prosent i kvartalet sammenlignet med 2014, til 296 millioner kroner.

Driften både for 3. kvartal og for hele 2015 etter tre kvartaler er også langt bedre enn fjoråret.

Men av tallene kan vi lese at det nå som før er Dagens Næringsliv som finansierer resten av konsernet. Etter tre kvartaler har DN et resultat før skatt på 48 millioner kroner, av en omsetning på 478 millioner.

Til sammenligning har hele konsernet et resultat før skatt på 16,4 millioner kroner.

Langt bedre annonseutvikling

For Dagens Næringsliv viser rapporten at inntektene fortsatt går ned, men ikke like alarmerende som tidligere.

Annonseinntektene gikk i kvartalet ned med «bare» 4 prosent, sammenlignet med fjoråret. I dette ligger også en solid digital vekst.

Til sammen blir det langt bedre enn 2. kvartal - da annonsesvikten var på hele 17 prosent. Opplagsinntektene går ned med rundt 3 prosent.

De samlede nntektene i 3. kvartal er dermed bare 3 prosent ned.

Men når kostnadene er redusert med 9 prosent, fra 158 millioner til 143 millioner, blir det bra på nederste linje. 

Omsetningen øker, men fortsatt røde tall

Konsernets andre virksomheter, som de internasjonale publikasjonene - Global, Intrafish, Upstream, med flere, Nautisk forlag og Mynewsdesk, leverer fortsatt marginale overskudd eller underskudd.

Men på spesielt ett område er veksten solid:

Forretningsområdet Direct Relations (Mynewsdesk) kan vise til en vekst så langt i år på hele 34 prosent, fra 81 millioner i 2014, til 109 millioner i 2015.

Denne veksten er også tiltakene; i 3. kvartal isolert sett var veksten på hele 46 prosent; fra 27 millioner i fjor til 40 millioner kroner samme periode i år.

Enn så lenge følger imidlertid kostnadene etter, slik at forretningsområdet foreløpig ikke leverer overskudd. Direct Relations leverer så langt i år et resultat før skatt på seks millioner kroner i minus.

Til toppen