FÅR TRAFIKK: Med slike bloggposter har «N1nja» blitt en av landets mest populære bloggere.

Du vil ikke tro hvor mye tull hun skriver for å få trafikk. «Troverdig kilde», mener NRK Nordland.

- Viralt vås er en trussel mot journalistikken, mener pressegeneral Stavrum. Nå har PFU fått klager på medieomtalen av bloggeren «N1nja».

Bloggeren Lotte Cornelia Fagerheim, i bloggsammenheng med mellomnavnet «Ninja», har i løpet av 2014 og inngangen til 2015 etablert seg som en av landet største bloggere.

Hun har operert under flere blogger og tidligere brukt navn som «Fitfager». Dette navnet lever tildels videre, men nå utenfor blogg.no-sfæren, etter at hun i fjor ble for grov for topplistene her.

Til gjengjeld lever nå bloggen godt under navnet «N1nja», og har ifølge Blogglisten.no og Blogg.no flere dager rundet godt over 100.000 lesere.

ninja 4

Tull og vås og provokasjoner

En slik trafikk gir trolig også solide inntekter. Bloggeren er for eksempel ikke fremmed for å legge ut et halvnakent bilde av seg selv, ved siden av mange affiliatelenker for kjøp av vesker og klær.

Ellers består bloggene hennes av det som formodentlig må oppfattes som satire. Med bloggposter som:

Satt fast i rulletrappen i over 2 timer, jævla drittliv!

Innfører ny trend i Norge, farget hår under armene!

Skandinavias største aviser, og nå også Hitler i mot meg!

Strykejernet smeltet håret mitt!

Norges største blogger, og hvor er statuen av meg?

Jeg vil gjøre strikking med farget garn forbudt!

Sistnevnte bloggpost forøvrig illustrert med et bilde av sauer med farget ull, som utfra dyrevernhensyn protesterer mot at ulla deres blir strikkegarn.

(Og for den nysgjerrige leser: Ja, bloggen finner du på http://n1nja.blogg.no)

ninja 2

Nyhetssak landet rundt

Nordlandsjenta bak bloggen har vært omtalt i en rekke aviser for bloggen, men det tok litt mer av da hun la ut flere innlegg, videoklipp, med mer, om at hun skal ha injisert en såkalt «filler» med restylane-lignende behandling på seg selv. På godt norsk: «Botox for leppene».

Saken er blant annet omtalt på Nordlys, VG  - og ikke minst NRK Nordland.

NRK Nordland tok saken lengre enn de andre, og skrev en lang nettsak på 10.000 tegn om hendelsen, inkludert videoreportasje. I reportasjen kan vi også se deler av Fagerheims egen blogg-video om hva som skjedde med leppene hennes.

I bloggen er det forøvrig en rekke forskjellige innlegg om disse leppene, både i egne innlegg og gjemt blant andre tulle-innlegg. I tillegg til svært aktiv spredning og deling på både profiler, statuser og facebook-sider.

NRK Nordlands omtale av bloggeren «N1nja».
NRK Nordlands omtale av bloggeren «N1nja».

Forsvarer kildekritikken

NRK fikk massiv kritikk i sosiale medier, men forsvarte der både omtalen, samt egen nyhetsvurdering og kildekritikk.

- Vi har gjort undersøkelser på forhånd og vet at flere av hennes innlegg er delvis fiktive. Likevel vurderer vi videoen som et troverdig bevis på at hun har gjennomført en leppebehandling selv. Den er etter vår mening ikke manipulert, og et eksempel på hva enkelte vil gjøre for utseendet. Det er viktig å påpeke at problemstillingen og fokuset for saken er bekreftet fra flere uavhengige kilder og fagfolk, skriver NRK Nordland i kommentarfeltet på sin egen facebook-side.

Medier24 har forelagt distriktsredaktør Tone Kunst i NRK Nordland følgende spørsmål skriftlig:

Hvorfor valgte dere å skrive om saken?

Det er knapt nok ett eneste seriøst innlegg på denne eller noen andre av hennes blogger. Hvordan vurderer dere da hennes troverdighet?

Er dette innenfor NRK Nordlands kjerneområde av journalistikk?

Hvilken effekt kan det ha at NRK gir kredibilitet til bloggere som dette ved å lage grundige og seriøse saker om det?

Ville dere laget denne saken på nytt?

«Troverdig i vår kontekst»

I skriftlig svar til Medier24 svarer distriktsredaktør Tone Kunst følgende:

- Vi har laget en sak om at forskere advarer mot injisering av produkter kjøpt på postordre. Denne saken ble godt belyst av oss. Vårt case er også blogger, men vår artikkel har ikke dyplenket eller henvist til denne. Vi har fortalt en historie om konsekvensen av det forskerne advarer mot. I saken har vi og en video. Vi opplever kilden som troverdig i vår kontekst.

Medier24 følger opp med dette spørsmålet:

I saken (og i NRK Nordlands kommentarer på egen facebook-side) går man god for at hun har gjort dette, og for at hennes egen video, som delvis gjengis på NRK.no/nordland - er sannferdig. Kan du si noe om hvilket arbeid man har gjort for å verifisere denne historien?

- Vi opplever kilden, i denne saken, som troverdig. Som tidligere sagt, vi er ute etter å belyse et områder som flere eksperter/leger advarer mot, svarer Tone Kunst på spørsmålet.

Har fått PFU-klager

Medier24 kontaktet generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund for en kommentar til problemstillingen, og Stavrum bekrefter at hun er kjent med både bloggen, omtalen av den og diskusjonen rundt den.

Ja: Hun kan sågar opplyse onsdag at det er kommet klage(r) til Pressens Faglige Utvalg på medieomtale av bloggen(e) til Lotte Cornelia Fagerheim.

- Derfor kan jeg ikke kommentere denne saken konkret, men problemstillingen på generelt grunnlag, sier Stavrum.

- Hvem er det som er klaget inn?

- Det kan jeg faktisk ikke opplyse om ennå, rett og slett fordi jeg tror ikke det innklagede mediet vet det selv. Den kom ganske nylig og vi har vært opptatt med ukas PFU-møte, sier generalsekretæren.

- Viralt vås en trussel

På generelt grunnlag sier Kjersti Løken Stavrum gjerne noe om journalistikk basert på det hun kaller som «viralt vås». Senest i fjor høst klaget hun selv inn Buzzit til PFU, for en sak med tvilsomme vandrehistorier.

Buzzit ble imidlertid frikjent av utvalget, men PFU problematiserte samtidig mye av denne virale journalistikken.

Og generalsekretæren vil ikke «gi opp» kampen:

- Jeg mener at viralt vås, stoff man ikke kan sjekke sannhetsgehalten i - eller ikke sjekker sannheten i, og bare formidler videre ukritisk - er en like stor trussel mot journalistikken som for eksempel innholdsmarkedsføring, sier Løken Stavrum.

Og utdyper:

- Det virker som om man forholder seg til slike virale fenomener på en slik måte at man ikke trenger å ta det så nøye. Det er blitt et slags underholdningselement som man ikke gjør vanlig journalistisk håndverk på.

- Og det blir feil?

- Vi kan i hvert fall ikke ha to nivåer på innholdet. Med noe som er etisk forsvarlig og etterrettelig, og så ligger det noe annet der som ikke er journalistikk.

- Men det fins jo underholdning og sjangre innenfor journalistikken. Hvordan kan kan presentere det, i så fall?

- Hvis det er «underholdning» eller journalistikk man ikke kan verifisere, må det for eksempel utstyres med noe der man formidler at dette ikke er sant.

- Bloggere helt på siden

- Det er jo en viss forskjell på for eksempel Buzzit og NRK. Påhviler det Norges største mediebedrift et spesielt ansvar for kildekritikk og troverdighet?

- Vel, presseetikken er befriende lik for alle redaktører, uavhengig av tematikk og uavhengig av plattformen. Men NRK skal selvsagt ikke ha mindre ansvar for dette enn andre, svarer Løken Stavrum.

Hun har forøvrig i flere sammenhenger påpekt viktigheten av å påpeke forskjellen mellom en blogg og journalistikk. Og viktigheten av at bransjen diskuterer dette, både internt og eksternt:

- Vi er blitt ettertrykkelig minnet om de siste ukene at bloggene opererer helt uavhengig av en hver etikk og redelighet, konstaterer Kjersti Løken Stavrum.

ninja 1

 «Mine siste innlegg har vært seriøse innlegg»

Medier24 kontaktet også bloggeren bak «N1nja» for å gi henne anledning til å kommentere saken, med følgende spørsmål:

Du har uttalt tidligere at det du skriver på bloggen kanskje er «overdrivelser», men ikke fantasi. Vil du fortsatt si dette, etter en del av de siste innleggene dine på n1nja.blogg.no?

Hvor viktig har media vært for deg, for å få trafikk på bloggen?

Vil du kanskje si noe også om hvor store inntekter du har på bloggen?

Slik svarer «Lotte Ninja Fagerheim» på e-post:

- Mine siste innlegg har vært seriøse innlegg. Noen ganger ser jeg i ettertid at det jeg har skrevet er litt pinlig, men jeg er ikke redd for å være meg selv.

- Aviser og TV har vært lite viktig for trafikk på bloggen min. Jeg hadde bare 60 000 lesere etter at jeg var i VG, mens jeg hadde 90 000 lesere dagen før VG postet. Det meste av trafikk får jeg igjennom facebook hvor jeg er så heldig å ha 5000 venner og 23 000 følgere i tillegg til 51K likes på fansiden min.

Bloggerens siste to innlegg er forøvrig «ALWAYS BE YOURSELF... Unless you can be a duck... THEN ALWAYS BE A DUCK!», og det omtalte «SATT FAST I RULLETRAPPEN I OVER 2 TIMER, JÆVLA DRITTLIV!».

Så du mener at de fleste innleggene dine er oppriktige? For eksempel at du satt to timer i en rulletrapp, spør Medier24 i neste omgang.

- Innleggene er oppriktige, ja, svarer Fagerheim.

Til toppen