- Dette blir et stort, nytt forretningsområde for Egmont, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing (t.v), her sammen med Ole Ullereng, Egmont Publishing, Kjetil Sinding, Sempro og Christian Enger i Bonzaii. (Foto: Håkon Bonafede/Egmont Publishing)

Egmont kjøper seg opp i content marketing-byråer. Satser mot 100 millioner i omsetning om to år

Overtar Sempro, og øker i Bonzaii.

Egmont Publishing satser på content marketing og kjøper digitalbyrået Sempro, samtidig som de øker sin eierandel i Bonzaii. Det melder konsernet i en pressemelding.


- Vår ambisjon er til enhver tid å treffe våre målgruppers interesser med relevant innhold i alle kanaler, både overfor leser og annonsør. Vi har det siste året gjort en omfattende analyse av markedet. Ved å kjøpe 50,1 prosent av Sempro med opsjon på å kjøpe resten av selskapet, har vi funnet den riktige digitale kompetansen vi trenger for å bli en enda mer attraktiv og fullverdig content-aktør, sier administrerende direktør i Egmont Publishing, Espen Asheim, i pressemeldingen. 

Egmont kjøper seg også opp fra 32 til 51 prosent i Bonzaii og har det siste året økt til fem årsverk i sitt inhouse-selskap.

Totalt vil 42 årsverk jobbe med content marketing i Egmont Publishing-eide selskaper fremover.

 

Det er nesten like mange som det er redaksjonelle årsverk i konsernet, etter en omfattende nedbemanning i vår. Ifølge DN Etterbørs er det nå 54 slike årsverk igjen i konsernet.

Egmont Publishings kommersielle direktør, Ole Ullereng, forteller at det interne contentselskapet skilles ut i en egen enhet som vil jobbe tett med Sempro og Bonzaii der det er naturlig.


- Samlet vil de vokse raskere enn hver for seg, og slik skaper vi de beste og mest effektive produktene, sier Ole Ullereng. Han anslår at selskapet kan nå 60 millioner på totalomsetning innen content marketing i inneværende år. Målsettingen er å nå 100 millioner kroner i løpet av to år.

Sempros kompetanse er digital performance marketing, teknisk utvikling, og digital kommunikasjon. De omsatte for nær 30 millioner kroner i 2014. Daglig leder og medeier Kjetil Sinding i Sempro, er fornøyd med at Egmont kjøper majoriteten av selskapet.

Bonzaii har lang erfaring innen digital innholdsproduksjon. I 2014 omsatte de for rundt 10 millioner kroner.

Til toppen