Vinnerne av Gulltusjen 2016: Tori Marie Kongsvold og Johanne Nyborg, begge studenter ved Westerdals Oslo ACT. Til høyre; skissen deres som sørget for seieren. (Foto: Amedia Marked)

Er du i «rislunsjmodus»? Slik vant Westerdals-studentene Johanne og Tori Marie årets Gulltusjen

Kreativt forslag til reklamekampanje for Tines rislunsj stakk av med seieren i Amedia Markeds idékonkurranse for studenter og unge kreatører

Johanne Nyborg (22) og Tori Marie Kongsvold (25) gikk helt til topps i årets utgave av Gulltusjen.

Teamet fra Westerdals Oslo ACT vant i sterk konkurranse med 59 andre team og totalt 120 deltakere, skriver Amedia Marked i en melding i etterkant av årets kreative idékonkurranse for studenter og unge kreatører.

Oppgaven deres var å lage et konsept for Tines rislunsj, og Johanne og Tori vant med en morsom vri på mobiltelefonens «flymodus»-innstilling: At du kan gå i rislunsjmodus.
- Vi la ekstra godt merke til noe TINE sa i briefen: at man ofte spiser Rislunsj med begge hender og dermed legger fra seg telefonen. Det som fikk oss til å velge «Rislunsjmodus» var at ideen er mer et konsept enn en enkeltidé, sier Johanne Nyborg

Seieren betyr at studentene nå får dra til Cannes for å bli med i Cannes Lions.

- Vi synes det er helt sinnssykt. Vi har jo pratet om hvor gøy det hadde vært å få dra til Cannes, men vi hadde ikke forventet å vinne hele greia, sier Tori Marie Kongsvold. 

Westerdals på andreplass også

Den kreative idékonkurransen i regi av Amedia Marked ble arrangert onsdag 27. april. Nå er vinnerteamet klart.

På andreplass kom nok et team fra Westerdals, nemlig Kristine Alsaker og Malin Bjørhovde.

På plass nummer tre kom et team fra reklamebyrået Naug & Venner; Kariann Langeland og Martine Skjekkeland.

Gulltusjen (tidligere Best Y.E.T.) er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam under 30 år.

Teamene besto av to personer og det er papirannonsen som var i fokus. Hjelpemidler var kun tusj og papir. 

Vinnerbidraget

«Like enkelt som det er genialt»

Juryen skriver følgende om vinnerbidraget:

Briefen om å lage en annonse for Rislunsj med målsetning om økt penetrasjon og tydeligere posisjonering førte til mange gode leveranser fra deltakerne.

Vinnerbidraget fra Nyborg og Kongsvold er like enkelt som det er genialt med en stoppeffekt som treffer målgruppen. Vinnerarbeidet er så visuelt tydelig i sin symbolbruk at teksten nesten blir overflødig. Så enkelt, elegant og intuitivt.

Amedia Marked inngikk denne gangen et samarbeid med Norges Cannes Lions-representant CAPA Kinoreklame. Vinnerteamet Nyborg og Kongsvold kan dermed begynne å forberede sin studiereise til Cannes, hvor de vil få mer kreativt påfyll.

- Imponert over kvaliteten

- Vi er veldig fornøyde med deltakelsen og enda mer imponert over den kvaliteten som teamene leverte. Vinnerbidraget var enkelt og tydelig samtidig som det leverte svært godt på innsikten til merket og ønsket posisjon, sier leder for produkt, marked og analyse, Marie Sundling, som også var jurymedlem.

I fjor var det Mads Rønold og Christopher Køltzow fra reklamebyrået Saatchi & Saatchi som gikk helt til topps i Gulltusjen.

Juryen i år bestod av følgende: kreatør Øistein Markus Holm fra Anorak, kreatør Alexander Gjersøe fra SMFB, kreatør Kim Gothard Taanevig fra Hyper og Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked.

Til toppen