Fredrik Schjold, produktdirektør for Finn.no jobb. (Foto: Finn.no)

Etter mye snakk, kommer omsider algoritmene: Finn lanserer stilling på tvers av hele Schibsted

- Målet er at stillingen skal finne kandidatene, ikke omvendt, sier produktdirektør Fredrik Schjold.

Schibsted-konsernet har snakket lenge og vel om å lansere algoritmebaserte annonseprodukter og nye økosystemer. Nå kommer omsider ett av disse:

Med produktet «Blink jobb» er målet at stillingsannonsene skal finne kandidaten - og ikke omvendt. En stillingsannonse på Finn.no kan du nå måte på alle Schibsteds nettaviser; det være seg VG, Aftenposten, Bergens Tidende eller andre steder i universet

- Undersøkelse viser at 8 av 10 er passive jobbsøkere. Algoritmebaserte annonseprodukter vil gjøre det enklere å nå de rette kandidatene, selv om de ikke er på aktiv jobbjakt, skriver Finn i en pressemelding.

- De fleste er passive jobbsøkere

Fredrik Schjold, produktdirektør for FINN jobb, sier at «programmatisk» kan framstå som vanskelig å forstå for bedrifter og annonsører. Nå er målet å levere et produkt som gjør det enkelt. Og som virker.

- Alle som jobber med rekruttering vet at det er en hard kamp om de beste kandidatene. Ofte har de en attraktiv stilling allerede, og vil helst ikke flytte på seg, forklarer Schjold

Han viser til en undersøkelse Opinion gjorde for FINN jobb i januar.

Undersøkelsen viser at det store flertallet av oss er passive jobbsøker. Samtidig vurderer nesten halvparten av respondentene å bytte jobb i løpet av de to neste årene, dersom «den rette» muligheten dukker opp. Bare 24 prosent av de som ble spurt beskrives som aktive jobbsøkere.

Husker hva du er interessert i

Den nye tjenesten til FINN.no tar utgangspunkt i kandidatenes historiske søk på FINN jobb, og samler de som sannsynligvis er interessert i stillingen.

Potensielle kandidater vil se stillingsannonsen når de er på VG, Aftenposten, Bergens Tidende eller et annet sted i Schibsted-nettverket. 

- På vegne av kundene våre sørger vi for programmatisk annonsering på de beste plasseringene i nettverket, slik at stillingsannonsene treffer de kandidatene som er relevante for jobben.

- Slik treffer annonsørene også de som ikke er på aktiv jobbjakt. Det gjør at arbeidsgiver sparer tid og heller kan bruke kreftene sine på å gjøre seg flid med utlysningsteksten, sier Schjold.

Til toppen