Etter samme navn i 150 år, kommer bladet nå HJEM

Sjømannskirkens blad «Bud og Hilsen» bytter navn.

Sjømannskirkens blad får nytt navn etter 150 år, opplyser bladet i en pressemelding onsdag. 

I november kan Bud & Hilsen feire sitt 150-årsjubileum. Men allerede nå begynner en ny æra for det tradisjonsrike organisasjonsbladet. Sjømannskirkens hovedstyre godkjente før jul forslaget til navneendring. Fra og med utgave 1/2015 er det «HJEM» som gjelder.

– Vi er ydmyke overfor bladets lange historie og for den posisjon Bud & Hilsen har opparbeidet seg. Vi tar med oss videre det beste i vår tradisjon, og håper endringene blir tatt godt i mot av våre trofaste lesere og av dem som nå oppdager bladet for første gang, sier ansvarlig redaktør Inge Mørland i pressemeldingen.

Helt siden oppstarten i 1865 har Bud & Hilsen vært en av Sjømannskirkens viktigste informasjonskanaler. Etter en nøktern start har bladet utviklet seg i takt med tiden, både utseende- og innholdsmessig. Ved siste store omlegging i 2006, ble det gjort flere strategiske valg redaksjonelt og bladet fikk en mindre intern profil. 

– Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger på de grepene vi da tok, men forkortelsen B&H på forsiden falt en del av våre lesere tungt for brystet, innrømmer Mørland i pressemeldingen.

Sammen med magasindesigner Irene B. Lyche og byrået Redink har han i vinter jobbet med å videreutvikle og modernisere 150-årsjubilanten, for å stå best mulig rustet for fremtiden.

– Alderen tynger oss ikke, og Sjømannskirken lever i endring hele tiden. Det er en styrke, men det er også krevende. Store endringer kan oppleves sårende og uforståelige selv om de er nødvendige, sier Mørland, og viser til organisasjonens opprinnelige navn fra 1864.

– Jeg tror likevel de fleste er enige om at dagens navn kommuniserer bedre enn «Foreningen til evangeliets forkyndelse for skandinaviske sømend i fremmede havne».

I en tid hvor mange aviser og blader opplever stagnasjon og nedgang, kan Sjømannskirkens blad vise til en god utvikling, med både opplagsvekst og økte annonseinntekter de siste årene. Og nå nytt navn, som redaktøren er spent på mottakelsen av. 

– Mange nordmenn opplever det å komme til en sjømannskirke som å komme hjem, ikke minst i et kristent perspektiv. Sjømannskirken bærer med seg et lite stykke Norge ut i verden. Med HJEM knyttes bladnavnet sterkere opp mot utgiverorganisasjonen uten at det fremstår som en glanset brosjyre eller et påkostet menighetsblad.

Selve grunnmuren i HJEM vil, i følge redaktøren, fortsatt være de gode, journalistiske reportasjene fra Sjømannskirkens mangfoldige virksomhet.

– Med sju utgivelser i året vil vi ikke alltid være først med nyheter, men vår ambisjon er å være den beste kilden til det som skjer i og rundt Sjømannskirken. Vi skal løfte frem menneskene og historiene fra den verden vi arbeider i. Vi skal også gi rom for ulike temaer og meninger som kan bidra til diskusjon om hva organisasjonen er og bør være.

Til toppen