MADELEINE THOR, daglig leder i IRM, på MBLs presentasjon av norske medietall i Oslo tirsdag. (Foto: Gard L. Michalsen)

Etter to svake år på reklamemarkedet, spår IRM en stabilisering i 2016

Reklamemarkedet i fjor endte på 18,7 milliarder kroner, ned 2,1 prosent. I år kan det bli bedre.

Denne uka presenterte IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) reklamestatistikken for 2016.

Dette omfatter hele mediemarkedet, og skiller seg derfor fra Mediebyråforeningens tall - som bare omfatter omsetning gjennom byråene.

Og tallenes tale er som følger:

For andre året på rad så faller den kjøpte reklameplassen i mediene.  Nedgangen var på 2,1 prosent i 2015 sammenliknet med 2014, og totalomsetningen ble på 18,7 milliarder kroner

- For året 2016 tror IRM på en fortsatt nedgang, men ikke fullt så stor, og man kan skimte en stabilisering av reklamemarkedet, skriver IRM i en melding om statistikken.

- I 2015 så vi en ulykkelig kombinasjon av det strukturelle skiftet fra print til digitalt, samtidig som man ser en svakere konjunktur, kommenterer Madeleine Thor, daglig leder hos IRM. 

 

Mediekakan 2015
Til toppen