Markedsdirektør Ted Allergoth (t.v.) fra Joh. Johannson Kaffe sammen med resten av vinnerteamet. (Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©)

Evergoods eksklusive Morgan Freeman-film kåret til fjorårets beste kinoreklame

Kaffereklame med amerikansk superstjerne vant «Gullfilmen» for 2015.

Reklamefilmen «Butler» for Evergood kaffe var den beste av norske kinoreklamefilmer i 2015.

Det mener en fagjury – som på vegne av kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame – for første gang har kåret det de kaller «Gullfilmen». 

Med fire kvartalsvinnere gjennom 2015 var det duket for offentliggjøring av vinnerfilmen under en tilstelning på Kino Victoria i Oslo, mandag 8. februar, som KINOMAGASINET var invitert til å overvære.

Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal, Sølvfilmen-vinneren «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som vant tredje kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Om vinneren «Butler» het det iht. juryens begrunnelse:

Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål.

Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (midten) omkranset av Gullfilmens hoveddamer: Caroline Kjeldsen (Seniorrådgiver riksreklame hos Media Direct Norge) og Marianne Aamodt (Key Account Manager, CAPA Kinoreklame). (Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©)
Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (midten) omkranset av Gullfilmens hoveddamer: Caroline Kjeldsen (Seniorrådgiver riksreklame hos Media Direct Norge) og Marianne Aamodt (Key Account Manager, CAPA Kinoreklame). (Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©)

– Dette var kjempegøy. Vi er utrolig stolte. Vi var kjempespent får kåringen fordi vi konkurrerte mot veldig mye bra filmer. Vi ville lage en Evergood-film folk snakker om. Når jeg ser nivået på de vi kjempet mot er dette en ordentlig fjær i hatten, sier Allergoth.

Til høsten 2016 kommer en ny reklamefilm. 

– Prestasjonsangst?

– Hehe, kanskje det. Jeg vet ikke hvem vi skal følge opp Morgan Freeman med, sier han med et lurt glimt i øyet, før vi foreslår Tom Cruise.

– Heder og ære, men hva med ønsket effekt?

– Kaffemarkedet i 2015 hadde en tilbakegang innen dagligvare, men vi hadde et rekordår, med en volumvekst på fem prosent. Vi er bekymret over nedgangen. Det viktig at Norge har høyt forbruk av kaffe. Vi tror vi vinner fordi vi er en kvalitetsleverandør som aldri har veket på kvaliteten. Det vinner vi på i det lange løp. Det handler om alle detaljer.

– Kinoreklameeffekten?

– Vi har ikke målt kinoreklameeffekten ennå, men håper å se effekter av det!

Til toppen