Fersk Nordlys-redaktør med oppfordring til Dagbladet og VG: Gå foran og ta betalt for innholdet!

- Det kunne hjulpet en hel bransje hvis VG og andre store aktører gikk i front, sier sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tromsø (NTB): Sjefredaktøren i Nordlys tror på den digitale journalistikkens overlevelsesevne, men synes de store aktørene gir bort for mye gratis.

Helge Nitteberg, som er såkalt eneleder og dermed har ansvar for både økonomien og journalistikken i Nordlys, tror digital brukerbetaling er den eneste redningen, skriver Klassekampen.

Etter 20 år med gratis innhold på nett, og med fallende annonseinntekter, har de fleste norske medier begynt å ta betalt av leserne for deler av innholdet på nett.

– Hele bransjen er i ferd med å ta grep og gjøre opp for sine gamle synder. Men de største aktørene, som VG og Dagbladet, henger fortsatt etter. Det er helt uforståelig at de fortsatt gir bort så mye stoff gratis som de gjør, sier Nitteberg. Han mener de store avisene også påvirker holdningen til betaling, også blant de andre medienes lesere.

– Vi skulle ønske at enda flere aktører i bransjen er med på å sette en felles standard for betalt innhold. Det kunne hjulpet en hel bransje hvis VG og andre store aktører gikk i front, sier Nitteberg.

Redaktøren er overbevist om at digitale reklameinntekter aldri kommer til å bli «det store nye», men mener abonnementsmodellen kan være «gullåren» alle i bransjen har lett etter.

  • LES HELE intervjuet hos Klassekampen - hvor VG-redaktør Torry Pedersen også kommenterer utspillet. 
  • LES OGSÅ Nordlys-redaktørens første kommentar som sjefredaktør, på Nordnorskdebatt.no: Overlever vi dette?
Powered by Labrador CMS