(Illustrasjonsfoto av Shpock: FINN.no)

FINN.no skal fenge de unge med den bildebaserte rubrikk-appen Shpock

Konkurrerer mot seg selv med ny app for kjøp og salg.

FINN.no lanserer nå mobilappen Shpock i Norge, og utfordrer seg selv på posisjonen unge, urbane brukere i lavprissegmentet på FINN torget.

Shpock står for Shop in your pocket.

- Det er en mobilapp for rubrikkannonser, som er skreddersydd for den unge målgruppen og deres medievaner og behov, skriver Finn.

Tjenesten har utspring fra Østerrike, og finnes i tillegg i blant annet Tyskland og Storbritannia, land hvor appen har gjort stor suksess.

- Det unge markedet er en viktig målgruppe for FINN, og vi har sterk posisjon i dette segmentet. Vi tror vi kan forsterke vår posisjon ytterligere. Gjennom fortsatt produktutvikling og målrettet kommunikasjon av Torget, samt lansering av Shpock, ønsker vi å ta en enda sterkere posisjon blant de yngre brukerne i tiden fremover, sier Sondre Gravir, administrerende direktør i FINN.no

shpock

Geografisk bilderubrikk

Shpock kan minne litt om Trenger.no, som Amedia såvidt rakk å lansere for to år siden. Du ser i stor grad bilder av det som selges eller gis bort, og appen bruker geografi for å fortelle deg hvilke rubrikkannonser som er nærmest.

Ifølge meldingen vil FINN gjennomføre en testlansering i det norske markedet om en liten stund. Da Medier24 lastet ned appen fredag, kom vi fram til at testen så langt trolig er ganske intern.

Blant annet kan du kjøpe en brukt vannflaske, eller en tom kaffekopp med litt grut i.

SONDRE GRAVIR, administrerende direktør i Finn.no. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
SONDRE GRAVIR, administrerende direktør i Finn.no. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Konkurrerer mot seg selv

FINN torget har som tidligere omtalt opplevd sterk økning - og står fortsatt sterkt blant de unge gruppene. Den store økningen i volum og trafikk kan blant annet sees i sammenheng med at Torget gikk gratis i april i fjor.

Likevel vil giganten altså «konkurrere mot seg selv:

- I FINN og Schibsted har vi en tradisjon for å utfordre oss selv og være offensive i vår produktutvikling. FINNs valg om å lansere Shpock er helt i tråd med denne tradisjonen, og det er gøy å gjøre det samtidig som FINN torget har en god utvikling, sier Sondre Gravir
- Vi ønsker å tilby våre brukere flere muligheter for å enkelt kjøpe og selge, eller gi bort, brukte klær, møbler og sportsutstyr for å nevne noe, og tror at to rubrikktjenester vil gjøre at enda flere får interesse for å legge ut tingene sine for salg, sier Gravir.

Samtidig som Shpock lanseres, kommer også nyheter på FINN framover. En av disse er en egen betalingsløsning.

Til toppen