- Flere vil starte egne mediebedrifter, spår forskere i ny bok om entreprenørskap og ledelse

Jens Barland og Robert W. Vaagan med flere står bak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Artikkelen er opprinnelig publisert 2. februar.

Torsdag 12. februar blir det lansering av en ny bok hos Fritt Ord i Oslo sentrum. En rekke medievitere og forskere står bak prosjektet, med to erfarne karer som redaktører: Førsteamanuensisene Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik og Robert W. Vaagan ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

«Entreprenørskap og ledelse i media» heter boka, som har bidrag fra 24 medieforskere, om en bransje i rask utvikling.

– Boken er en respons på at medieutdanningene ønsker litteratur om å starte medievirksomhet, ikke bare lære om media, sier Jens Barland i HiGs nyhetsmelding om boka.

Og boka fokuserer allerede fra forordet på at det er tøffere tider i bransjen, og at den vanlige karriereveien ikke blir lykken for alle:

«Medieutdanning har gjerne vært assosiert med journalistikk og kommunikasjon. Men disse utdanningene utvikler seg i takt med at arbeidsmarkedet i media endrer seg. Mange som nå velger media som levevei, må starte egne bedrifter hvis de skal få innpass», skriver redaktørene.

Og videre: «Tøffere økonomiske tider trekker utviklingen i samme retning. Det kreves mer utvikling og entreprenørskap, og også enda mer strukturert lederskap på alle nivåer – alt fra frilanseren som styrer seg selv, og til de store mediekonsernene.»

Boka har 19 kapitler, alle basert på forskningsprosjekter, med i alt 24 forfattere fra syv ulike akademiske institusjoner.

- Innholdet spenner fra medieinnovasjon innrettet mot ytringsfrihet og menneskerettigheter, og over til pedagogiske erfaringer med bruk av studentbedrifter, heter det om boka.

Boka gis ut på Cappelen Damm forlag, og torsdag 12. februar inviteres det til lansering hos Fritt Ord i Oslo.

cappelendamm.no kan vi lese:

- Anita Krohn Traaseth, direktør i Innovasjon Norge, innleder og kommenterer boken. Det gjør også Arne Krokan, NTNU-professor og blant annet forfatter av bøkene «Den digitale økonomien» og «Nettverksøkonomi». Bokredaktørene Robert W. Vaagan og Jens Barland presenterer bokprosjektet. Konferansier er Ragnhild Kr. Olsen, en av bokens 24 bidragsytere. Velkommen til forfriskninger og friske innlegg!

Powered by Labrador CMS