STIG JAKOBSEN, redaktør og direktør i Mediehuset iTromsø. (Foto: Gard L. Michalsen)

For noen uker siden lot iTromsø algoritmene styre mobilforsida. Så langt er effekten meget god

#NRhøst: - Hvis leserne er fornøyd og bruker mer tid, så har vi selvsagt funnet noe meget nyttig, sier Stig Jakobsen.

Tidligere i oktober «slapp» iTromsø algoritmene til, og gikk over til en så å si 100 prosent personalisert forside.

Resultatene så langt har vært veldig gode, sier sjefredaktør og direktør Stig Jakobsen. Han fortalte om det på Norsk Redaktørforenings høstmøte i Oslo mandag.

Og til Medier24 sier han følgende om de målbare resultatene:

- Vi ser så langt 7-8 prosent økning i antall sidevisninger, økning i tid brukt og økning i antall unike brukere.

- Men dette er basert på en kort periode. Da har jeg ikke tatt med helga som var, med en eventyrlig trafikk på fotball og Tromsø. Vi trenger litt mer tid før vi kan konkludere endelig, understreker Jakobsen.

Slik ser iTromsøs mobilforside ut nå. (Faksimile)
Slik ser iTromsøs mobilforside ut nå. (Faksimile)

Norsk teknologi ligger bak

Teknologien som ligger bak iTromsøs personaliserte mobilfront, kommer fra det norske selskapet Cxense - som blant annet avisas eierkonsern Polaris Media er inne på eiersiden i.

Teknologien baserer seg påde på brukeratferd, data - og semantisk dataanalyse av relevante saker.

Overfor redaktørene på høstmøtet beskrev han ambisjonene på denne måten:

- Min far skal slippe å se Justin Bieber på topp når han besøker iTromsø. Og 14 år gamle jenter vil kanskje ikke lese så mange finansnyheter, sier Jakobsen.

iTromsø var usikker på hvordan det ville slå ut, og algoritmene vil naturlig nok bruke noe tid på å «fungere» optimalt.

Avisa lot også leserne ha valget om å «slå av» den personaliserte forsiden.

Men det gjorde nesten ingen.

- Vi har ikke hatt en eneste klage. 0,6 prosent av leserne har valgt å slå av den personaliserte forsiden. Det vil kanskje si at 99,4 prosent er fornøyd med denne forsideredigeringen, sier han til redaktørene på høstmøtet.

Canadiske knallresultater

Jakobsen viste samtidig til resultater fra andre som har gjort dette enda lengre enn iTromsø: Canadiske Winnipeg Free Press, som Medier24 har skrevet om tidligere, lot algoritmene ta over hele forsida tidligere i år.

Det har gitt noen eventyrlige resultater, ifølge Jakobsens tall fra Canada.

  • Antall leste saker per bruker har økt fra 6 til 9 på desktop og 3 til 8 på mobil - og enda mer på tablet.
  • Gjennomsnittlid tid brukt har også økt voldsomt for Winnipeg: I snitt på alle enheter fra 4 minutter og 42 sekunder, til 10 minutter og 30 sekunder. Fra 2 til 7 minutter på mobil. Mens tabletbruken har økt fra 4 til 21 minutter (!).

Slike tall har foreløpig ikke iTromsø - og fortsatt er det kun mobilforsiden som er algoritmestyrt.

Men hvis det fungerer, kan det fort bli mer enn bare mobil:

- Det er selvsagt litt mer teknisk å skulle rigge om en desktopforside enn en mobilfront til automatisk desking, sier Jakobsen til Medier24.

- Men i bunn og grunn handler dette om vi gjør noe som leserne vil ha. Hvis de er fornøyd og bruker mer tid, så har vi selvsagt funnet noe meget nyttig, legger han til.

stig jakobsen 02
Bilde:

Tror ikke redaktørene blir arbeidsledig

Samtidig understreker iTromsø-redaktøren: Selv om den 15 år gamle Justin Bieber-fansen skal få slippe å se alle fotballnyhetene, så kan selvsagt redaksjonen ta kontrollen også over 15-åringens forside:

- Hvis det brenner i Tromsø eller er en politisk skandale, så er det noe alle må få mulighet til å lese om. Da merker vi den saken, og den kommer øverst hos alle, sier Jakobsen.

Han beroliget også redaktørene på høstmøtet om at de neppe ble arbeidsledige med det første.

Tvert i mot gjør algoritmestyrte forsider at man må jobbe enda bedre, hardere og mer spisset med journalistikken, mener iTromsø-redaktøren:

- Nå slipper leserne å pløye gjennom masse uinteressant stoff. Konkurransen om å bli lest, blir enda hardere når du bare ser «relevante saker».

- Og da er det mer enn noen gang behov for at artiklene blir vinklet rett, har de beste overskriftene og gode bilder, sier Stig Jakobsen.

Til toppen