I Facebooks bærekraftrapport for 2020 presenterte selskapet tre milepæler i sitt arbeid med bærekraft.

Facebook blir grønnere med norsk vindkraft

I Europa spiller norsk vindkraft en viktig rolle i Facebooks miljøstrategi.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Facebook denne uken la frem sin bærekraftrapport, var et av høydepunktene at teknologigiganten nå bruker 100 prosent fornybar energi. I Europa spiller norsk vindkraft en viktig rolle i Facebooks miljøstrategi.

Digitaliseringen av samfunnet har ført til at store datasentre har blitt et økende miljøproblem. De trenger enorme mengder strøm til drift av servere og kjøleanlegg, forbruker store mengder vann og har et betydelig utslipp av klimagasser. De siste årene har derfor Facebook og Google lagt ned store ressurser i å kartlegge og redusere klimaavtrykket fra sine datasentre.

I Facebooks bærekraftrapport for 2020 presenterte selskapet tre milepæler i sitt arbeid med bærekraft:

Netto null utslipp av klimagasser fra selskapets operative virksomhet. Det har de oppnådd ved å redusere utslippene med 94 prosent siden 2017, og ved å støtte skogplantingsprosjekter i USA og Vest-Afrika som kompenserer for det resterende utslippet.

100 prosent av energien som brukes er fornybar. Facebook har investert i langsiktige kontrakter på sol- og vindkraft. I Europa er det vindkraft fra tre norske vindparker ved Bjerkreim i Rogaland som sørger for ren strøm til datasentrene i Sverige og Danmark de neste 12 årene.

Reduksjon i vannforbruk og gjenbruk av vann som brukes i datasentrene.

Fortsatt et stykke igjen til bærekraft i verdikjeden

Selv om teknologigigantene har kommet langt i å redusere klimaavtrykket fra driften av kontorer og datasentre, så har de fortsatt en lang vei å gå. Deres egen operative virksomhet utgjør bare en del av verdikjeden de representerer, og i resten av verdikjeden er det fortsatt et godt stykke igjen til bærekraft.

Facebooks langsiktige mål er at hele verdikjeden deres skal ha netto null utslipp av klimagasser innen 2030.

Datautstyret som installeres i datasentrene er en av de store utfordringene i verdikjeden. Produksjon og frakt av utstyret har et betydelig klimaavtrykk. Her viser Facebook til at de jobber med å forlenge levetiden til utstyret og at de støtter bærekraftprosjekter hos leverandørene.

På spørsmål om de jobber aktivt med å utvikle nye teknologier eller prosesser som skal redusere klimaavtrykket i verdikjeden, innrømmer imidlertid Facebooks direktør for bærekraft, Edward Palmieri, at de ikke hadde kommet dit ennå.

Powered by Labrador CMS