RENÈ SVENDSENs selfie på vei til årets campingferie.

- Først og fremst må vi lage produkter og innhold folk vil ha. Det er jeg neimen ikke sikker på at vi har forstått viktigheten av

MEDIESOMMER: FB-redaktør René Svendsen har noe motvillig konvertert. Digitale annonseinntekter er ikke nok - brukerbetaling må til.

  • Navn: René Svendsen
  • Alder: 44
  • Stilling: Sjefredaktør i Fredriksstad Blad

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer», med både faglige og sommerlige spørsmål.

Dagens gjest René Svendsen ble utfordret av Kjersti SortlandLes alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

Og først to fra Kjersti Sortland, som spør: Hva gleder du deg til å gå i gang med etter ferien?

- Vi har vært så heldige å få penger av Fritt Ord til en omfattende revidering av Maktlisten, som Kjersti nettopp har kjørt med stor suksess i Budstikka. Vi kommer til å ha enda større fokus på digitale og interaktive løsninger denne gangen, blant annet i form av en maktstrukturpresentasjon.

- Men før det skal vi bruke ukene etter ferien til å lage tidenes beste lokalvalgsdekning. Amedia har utviklet en glimrende Velgerhjelp og et sprekt rigg for leserbrevdebatt på nett, som vi skal utnytte på best mulig måte.

Er du en lykkelig konvertitt – i betydningen av å ha gått fra tvil til tro på abonnement for å konsumere nettnyheter?

- Jeg har i hvert fall innsett - om enn noe motvillig - at vi høyst sannsynlig ikke klarer å finansiere en tilfredsstillende lokaljournalistisk dekning med kun digitale annonseinntekter. Og så har vi de siste ukene solgt nær 500 FB Pluss-abonnement til folk som ikke tidligere har abonnert på noe som helst hos oss, og det gir kimen av berettiget fremtidshåp.

Og ett fra Medier24: Hvordan er det å være leder i Amedia for tida - ser dere lys i tunnelen eller går det mot nye runder med kutt?

- Jeg tror og håper at vi skal unngå de store kuttprosessene fremover. Men at vi må kutte jevnt og trutt, er det dessverre ikke tvil om. FB kommer til å levere et kjemperesultat i år, som allerede neste år vil være betydelig lavere pga inntektsnedgangen. De svingningene må vi holde i sjakk.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- De siste ti årene har vi feriert i telt på en primitiv campingplass på den bilfrie øya Nord-Koster. Det begynte med tre dager, og i år blir det tre uker. Der er det ikke noe annet å gjøre enn å koble av. Så det er det jeg gjør.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Jeg har ikke hatt e-post-fri på minst ti år. Så svaret er noen timer, i verste (eller beste?) fall ett døgn.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Tradisjonell tv ser jeg nesten ikke på lenger, det går i streaming. Jeg hører mye på podkast, både fagpogram og underholdning (RadioResepsjonen), og ellers går det i nettaviser, eAviser og sosiale nettverk.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Vi skal lage ny strategi for FB til høsten, og jeg tenker mye på hvordan vi best mulig skal få forankret den prosessen i staben. Det er lett å miste fremtidstroen i denne bransjen for tiden, og da er det kanskje ikke så rart at strategiplaner kan virke fremmed på enkelte. Samtidig er jeg helt sikker på at vi sjelden har hatt så stor mulighet til å påvirke egen fremtid som nå - både på godt og vondt.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Mer brukerbetaling. Men først om fremst må vi lage produkter og innhold som folk vil ha. Det er jeg neimen ikke sikker på at vi har forstått viktigheten av.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Alle må ikke på kodekurs. Men skal vi klare å lage relevant og viktig nok journalistikk på lesernes premisser, må alle redaksjoner har noen som kan koding, noen som kan dataanalyse, noen som kan kart og grafikk og så videre.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg har DAB hjemme og i bilen. Har ikke fått noe kick av det, men liker teknologien og lydkvaliteten. Steng gjerne FM i morgen for min del.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Det er noen uker siden.

Har du brukt Popcorn Time?

- Jeg har installert den, og testet utbud og kvalitet, uten å ha sett en hel film eller episode. Liker brukervennlighet, så for meg er Netflix, Vimeo og NRKs player langt å foretrekke. Ser også FFKs bortekamper på CSports-appen.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Jeg vil utfordre min tidligere kollega Ola Stenberg, og spørre ham om hvem han tror er VGs største nyhetskonkurrent om tre år: Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten - eller en helt annen?

Til toppen