«Fotballfrue har en målgruppe, trafikk og posisjon som de fleste norske aviser er milevis fra å oppnå»

KOMMENTAR: Enkel og billig mediekritikk koster lite, og gir mindre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

JEG KUNNE HA gjort det lette og billige valget i dag. Det ville vært å harselere med norske tabloider for å skrive om fotballfrue-bråket.

Men for en gangs skyld skal jeg ikke gjøre det.

JA, DET KAN selvsagt virke litt tullete når VG setter fire journalister (?) på saken. La det også være sagt om selve saken; manipulering av kommentarer er særdeles galt og uetisk, særlig hvis du er Norges største blogger. Derfor har det stormet på nett siden Nordlys avslørte dette i helga.

Men selve saken er egentlig ikke spørsmålet her, aller mest fordi det er egentlig ikke noen debatt om hvorvidt det er galt eller ei.

Det er dekningen jeg snakker om. Og ja, hvis det var bare fotballfruestoff i avisene og ikke seriøs journalistikk, ville det vært større grunn til bekymring.

Slik er det heldigvis ikke. I VGs tilfelle har den siste ukens hendelser i Verden vist nok en gang at avisa er Norges største og beste nyhetsavis. Når det smeller, besøker de fleste av oss VG.no. Fordi vi vet at der finner vi siste nytt presentert på en god måte. Terroren og debatten forteller oss, blant mye annet, hvor viktig det er med en fri, uavhengig, sterk og redaktørstyrt presse.

Men nok om det. Og nok skryt av norske aviser.

For tross alt er vi ikke så viktige for folk lenger.

SAMTIDIG ER denne «fotballfrue» Caroline Berg Eriksen en av Norges mest leste bloggere. Med mellom femti og hundre tusen brukere, har hun flere daglige lesere enn nettavisene til for eksempel Romerikes Blad, Fædrelandsvennen, Kvinner og klær og Drammens Tidende.

Det hun og andre bloggere skriver om, er noe (kvinner i) flere generasjoner er opptatt av. Fotballfrue når en målgruppe og har en relevans for mange som de fleste norske aviser er milevis fra å oppnå.

Det er verdt å merke seg. Og mang en lokalavisredaktør kunne hatt godt av den vekkeren han aller hun kan få hvis de sjekker hvem som er den største bloggeren i området sitt.

Sannsynligvis blir det da feil å kalle seg regionens største nettsted.

BETYR DET AT seriøse aviser skal skrive om alt som mange er opptatt av og som får trafikk?

Nei, det blir selvsagt for enkelt. Og er det noe høsten og vinteren har vist, så er det at ordentlig ordentlige saker og grundig kvalitetsjournalistikk blir godt lest.

Samtidig er det liten tvil om at blogging er et særdeles viktig og aktuelt fenomen. Ikke minst når vi diskuterer medienes og journalistikkens framtid. Der enkelte tidvis mener at vi ikke trenger aviser og journalister i framtida. Noe de nevnte trafikktallene tildels kanskje understøtter.

MEN SELVSAGT trenger vi aviser. Vi trenger redaktørstyrte og redigerte medier i alle kanaler. Og de siste dagers «Fotballfrue-bråk» har nok en gang blitt et synlig eksempel på hva den viktige forskjellen er.

Mellom en blogg med skjult reklame, sponsede innlegg, rosa bildemanipulering og falske kommentarer. Og redigerte medier med nyheter, Vær varsom-plakat, samfunnsansvar og en ansvarlig redaktør.

SÅ HVIS FOTBALLFRUE-saken får ungdom som ellers ikke ville lest VG og andre aviser til å gjøre det, kan det hende de til og med leser andre nyheter. Eller tenker litt mer enn før på hva som ligger bak det de vanligvis leser. Og forskjellen på en blogg og en avis.

MENS REDAKTØRER og andre grubler videre på hvordan man skal finne miksen. Mellom underholdning, nyheter, kvalitet og kvantitet, og sånt.

Å underdrive målgruppen og den relevansen til dagens bloggere, kan være farlig hvis vi vil ha lesere også i framtida.

Enkel og billig mediekritikk hjelper heller ikke så mye i lengden. Å gå ned med flagget til topps er fortsatt å gå ned.

Powered by Labrador CMS