ÆRLIG TALT I STUDIO: Carl I. Hagen (t.v.) var første gjest i den nye podkasten «Ærlig talt» - som også ble den første podkasten fra Podster Produksjon. I midten: Stig Arild Pettersen, og til høyre podkaster og retorikkstudent Simen Stjern. I bakgrunnen ser vi også lydmann Eivinn Arne Jensen Larsen. (Foto: Gard L. Michalsen)

Fra den ene podkasten til mange andre: Stig Arild og Ingerid starter «Podster Produksjon»

Etablerer produksjonsselskap for å vise hvor bra podkasting kan gjøres - og skape et kommersielt marked for det.

- Vi går ikke inn i dette for å ha det moro. Målet er å skape en endring i det norske mediekonsumet. Og å vise hvor bra podkasting kan gjøres.

Slik forklarer Stig Arild Pettersen, frilansjournalist, radiostemme, forfatter og nå podkastprodusent ambisjonene bak Podster Produksjon AS.

Sammen med podkastkollega og journalist Ingerid Salvesen etablerer Petterse nå selskapet, og rigger studio i et hjørne av Oslo Media House i Skippergata.

STIG ARILD PETTERSEN, frilansjournalist, forfatter og nå podkast-produsent.
STIG ARILD PETTERSEN, frilansjournalist, forfatter og nå podkast-produsent. Bilde:

Og, ja, ambisjonene er en smule «cocky». Det er Pettersen ærlig om, og klar på:

- Altså, dette skal ikke være humorpodkaster. Og det skal være minst mulig skravling og journalister som snakker med hverandre. Det blir heller ikke særlig interessant for annonsører.

- Vi skal lage samfunnspodkaster som pirrer nysgjerrigheten og gir et læringsutbytte - på en underholdende måte, sier han.

Fra Du verden! til produksjon

Pettersen har i mange år vært et gjenkjennelig navn fra mediehus som NRK og Dagens Næringsliv.

Han har også bodd i USA, og bet seg i merke hvordan podkasting tidlig ble en greie der borte.

DU VERDEN! i studio tidligere i år - fra venstre: Stig Arild Pettersen, Ingerid Salvesen og Christian Borch. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
DU VERDEN! i studio tidligere i år - fra venstre: Stig Arild Pettersen, Ingerid Salvesen og Christian Borch. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Her hjemme tok det litt lengre tid, men i kjølvannet av «hypen» etter Serial, tok Pettersen tak og fikk med seg nevnte Salvesen og NRK-kollega Christian Borch på podkasten Du verden!.

Den satset på å gå i dybden om utenrikspolitiske tema.

Flankert med Live-arrangementer og aktivitet i sosiale medier, har den podkasten nå passert 150.000 nedlastinger totalt.

Nå bruker Pettersen erfaringene fra denne til å «følge drømmen».

- Jeg har hatt en drøm i hvert fall i halvannet år om å opprette et slikt selskap, sier han.

- Du verden! har vært en fritidsprosjekt, men vi så hvordan vi fikk det til å svinge. Og nå holder jeg på å avslutte et bokprosjekt, som gjør at jeg får tid til å sette ordentlig i gang, fortsetter Pettersen.

Én er lansert, en kommer snart - og flere er på vei

Ambisjonen er altså å produsere podkaster, i egen regi eller sammen med andre, som utgiver eller på oppdrag som produsent.

Den første, nye podkasten fra Podster er allerede på plass: Ærlig Talt fra retorikkstudentene Simon Stjern og Fillip-André Baarøy, som brakåpnet denne uka med Carl I. Hagen i studio om det amerikanske presidentvalget.

Neste podkast på vei vil handle om penger, økonomi og finans - med både finansfolk og folk flest som målgruppe. Den skal komme fra Stig Arild Pettersen selv, med journalist og økonom Kari Rolfsjord på laget.

Her har også støtte fra Finansmarkedsfondet gjort podkasten og studiosatsingen mulig.

Pettersen beskriver podkastens ambisjoner slik:

- Det skal være en reportasjebasert podkast som skal handle om økonomi og finans i vid forstand - hva gjør vi med pengene, hvilke valg gjør staten, hvordan kan vi bedre forstå en verden som virker kaotisk?

  • Ærlig talt! - få med deg podkasten her, eller på iTunes

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/279433275" params="auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true" width="100%" height="450" iframe="true" /]

Jakter podkastere - og annonsører

Når Pettersen & Salvesen nå skal bruke tid på å gå i gang med dette for alvor, er de på jakt etter både gode ideer, engasjerte podkastere - og ikke minst - kommersielle inntekter.

Målet er å skape et marked og en omsetning som gjør at podkastene kan bli noe å leve av, for både produsenter og deltakende stemmer.

- Vi har testet ut annonsering på Du verden! med god effekt, og flere andre prøver seg også fram. Jeg er helt sikker på at markedet vil vokse i Norge. I USA er det allerede en stor industri, men vi trenger ikke å se lengre enn til Sverige for å se et helt annet marked, mener Pettersen.

- Så om to år - hvor er Podster Produksjon da...?

- Da er vi et merkenavn som er kjent for å levere høykvalitetspodkaster i en rekke sjangre og temaer. Og ikke minst podkaster som annonsørene skjønner at det lønner seg å være med på!

 

  • For ordens skyld: Medier24 er også leietaker i samme kontorfellesskap som Podster Produksjon AS.
Til toppen