Fra Newspilot og Escenic til ett enkelt verktøy: Slik er hverdagen med Schibsted Media Platform

På sikt skal mediegigantens nye våpen gi leserne en ny opplevelse. Allerede har journalistene fått en ny hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Når du skal skrive en sak, så går det veldig raskt, enkelt og greit. Dette er lovende. Og opplevelsen av å slippe å jobbe i to forskjellige verktøy er veldig god. Vi sparer masse tid og dobbeltarbeid.

Ordene tilhører Sveinung Berg Bentzrød, Aftenposten-journalist med flere tiårs erfaring.

Det betyr også erfaring med en rekke bytter av systemer, arbeidsverktøy og nye, problematiske løsninger.

Men da mediehuset for noen uker siden ble første norske avis på Schibsted Media Platform, skjedde det noe nærmest sensasjonelt: Journalistene virket rett og slett fornøyde med det nye verktøyet. Det skjer ikke ofte når store, norske bedrifter skal bytte programvare. 

Det var nesten ingen sarkastiske kommentarer om systemet å oppdrive, og tilsynelatende ingen savnet Escenic.

Ja, tvert i mot: Sarkasmen ble brukt mot systemet journalistene forlot: 

Da blir det gravøl for Escenic i ettermiddag.

Posted by Jan Gunnar Furuly on 27. mai 2016

Før skrev mange av journalistene først «papirsaker» i Newspilot, for så å overføre den samme saken til Escenic og tilpasse dem for nett der.

Med «digital først» som strategi, begynner journalistene nå å skrive rett for nett i SMP.

Mens Aftenpostens nye og forsterkede papirdesk er de eneste i mediehuset som jobber med den tradisjonelle avisa, for sine fortsatt over 200.000 abonnenter.

Lett å lære og nesten litt som Wordpress

Ja, det går nær sagt en stor vekkelse som hjemsøker vårt medieland for tida:

Kompliserte og tunge publiseringssystemer forlates til fordel for enkle, raskere og mer moderne verktøy.

Forrige uke skrev vi om Labrador, Dagbladet og TV 2s egenutviklete system, som du kan lese mer om her:

Slik ser SMP ut for journalistene: 

[wzslider autoplay="true" interval="4000" lightbox="true" exclude="36612, 36606"] 

Schibsted Media Platform er også så enkelt at journalister lett kan ta det i bruk.

Som Berg Bentzrød sier det:

- SMP er selvforklarende, det er lett å lære. Det er kanskje det aller mest positve med det, sier han.

Der Labrador kan minne om medium.com, som et WYSIWYG-system (what you see is what you get), har kanskje Schibsted mer til felles med plattformer som Wordpress.

Ja - grensesnittet er ikke så rent ulikt, og SMP er mer et tekstverktøy for produksjon av innhold, enn tilpasning, design og presentasjon.

 

Med på utviklingen - og den fortsetter

Så er det selvsagt noe innkjøring, noe funksjonalitet som mangler, understreker journalistene.

Men alt i alt har dette gått bra, konstaterer prosjektleder og produktsjef Ronny Ruud i Aftenposten overfor Medier24. Han har også vært med på avisproduksjon i noen år og sett utviklingen over tid. Nå er Ruud fornøyd med å ha fått på plass et nytt arbeidsverktøy. 

- Aftenposten har vært med på å utvikle systemet, og vi har hele veien spilt inn hva vi måtte ha med for at det skulle kunne tas i bruk. Og vi er med på videreutviklingen, dette er ikke «ferdig», sier han.

SMP er ikke bare et verktøy for å skrive - create-delen er en av fire søyler i systemet. De tre andre er curate, discover og engage. For å oppdage og presentere annet innhold. Og sistnevnte for å måle lesernes engasjement.

Det handler dessuten ikke bare om et enklere verktøy for å skrive - SMP skal også bidra til få sakene ut til leserne.

- Hos oss er fortsatt forsiden på Aftenposten desket manuelt og med Dr. Front, men hovedtanken er at det går mot mer algoritmestyring og personaliserte forsider. Vi kan ikke holde på å redigere 150.000 fronter, sier Ruud.

Noen færre seksjoner er det kan hende også blitt:

- Aftenposten hadde 550 seksjoner i Escenic. Nå har vi 17!

LES MER om Aftenpostens og Schibsteds framtidsplaner i disse sakene:

Powered by Labrador CMS