NETTHODEPRISER: Torill Myren og Sunnmørsposten, Årets netthode - Gunnar Stavrum, og Adresseavisen-journalist Jonas Alsaker Vikan. (Bilde: )

Gunnar Stavrum er «Årets netthode». Priser også til Adressa og Sunnmørsposten

#NONA15: Les juryens begrunnelser her.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, er Årets netthode. Han fikk prisen under NONA15-konferansen som gikk av stabelen i Oslo tirsdag.

Juryen skriver i sin begrunnelse:

Prisen Årets netthode skal gå til den personen som har gjort mest for å utvikle norske nettmedier det siste året. Årets vinner har kjempet nettets kamp lenge. Vinneren er tydelig og synlig og han har i mange sammenhenger satt dagsorden for debatten om norske nettmedier. Årets netthode er uredd og tør å ta kontroversielle standpunkt og utfordre etablerte sannheter i bransjen, på godt og vondt. Han har også en skarp penn og leder ett av Norges aller viktigste nettsteder. I det siste har han til og med begynt å tjene penger.

Det ble også delt ut Netthodeprisen for beste nettsak det siste året, i to kategorier; liten og stor redaksjon.

Under følgere vinnerne og avisene som fikk hederlig omtale.

(Alle prisvinnere og mottakere av hederlig omtale i årets Netthode-priser)
(Alle prisvinnere og mottakere av hederlig omtale i årets Netthode-priser) Bilde:

Årets nettsak liten redaksjon:

Borte bra, hjemme verst – Sunnmørsposten

Vinneren av årets nettsak i liten redaksjon er datajournalistikk og digital historiefortelling på sitt beste. Det journalistiske arbeidet er sømløst og elegant bundet sammen med sterke og effektfulle designgrep, og en brukeropplevelse som gjør det umulig å ikke henge med og bli rørt av saken. Ingenting er gimmick, her handler det om å formidle historien på best mulig måte, både for barn og voksne. En egen barneversjon av saken er et utrolig kraftfullt grep, og som faktisk kan gjøre en forskjell for de barna som trenger hjelp. Imponerende, Sunnmørsposten! 

Hederlig omtale:

Prisen for et barn – BA

Et sterkt journalistisk arbeid  om et viktig tema som både berører og engasjerer, samt utnytter mange av mulighetene som ligger i digital historiefortelling. At journalisten har jobbet frem både teksten og den grafiske fremstillingen selv er imponerende, og får virkelig vist frem verdien av å ha medarbeidere med tverrfaglig kompetanse. Her har både små og store redaksjoner noe å lære!

Glemmer det aldri  - Moss Avis 

Serien «Glemmer det aldri» er et godt eksempel på hvordan en liten redaksjon kan få mye godt stoff ut av historisk materiale. Serien er meget godt tilrettelagt for nett og frir til både voksne og unge. Juryen mener kvaliteten på innslagene er høy, både teknisk og innholdsmessig. Redaksjonen skal ha ros for både idé og gjennomføring. «Glemmer det aldri» er et eksempel til etterfølgelse for norske redaksjoner.

Krigsommeren 1944 – ABC Nyheter

En vannvittig ide og et svært krevende prosjekt å sette i gang for en liten redaksjon som ABC Nyheter. Forfriskende og suverent utført med presisjon, denne historien kunne vært fortalt i en bok, men grepene med sosiale medier løfter dette til en annen dimensjon. Meget godt planlagt og gjennomført.

Årets nettsak stor redaksjon:

Silkeveiene – Adresseavisen

«At de kriminelle nettverkene bruker internetts irrganger for å utveksle penger og ulovlige varer ble for alvor kjent i denne saken. Historien sjokkerer og gir innblikk i en verden som er utenfor rekkevidde for de fleste. Politiets  unnfallenhet og henleggelsesrate er katastrofal, og postens ansvar blir avkledd. Et komplisert bilde blir forklart på en god måte, visualiseringene er delikate og små designgrep geniale. Adresseavisen leverer på alle plan i denne saken og bruker den digitale flaten til fulle. Bravo!»

Hederlig omtale:

Lærdals-brannen – VG

Det er ikke ofte man skjønner omfanget av en brannkatastrofe som ikke skjer i din egen by eller bygd. Men denne grafikken viser alle sider av brannen, du føler hendelsesforløpet på kroppen, og forstår hvordan det hele henger sammen. Glitrende visualisert, proffe videoer, gode tekster. Godt grep med Podcast som gir en alternativ måte å oppleve historien på. Ei helstøpt pakke.

Kommunebygger – Bergens Tidende (delt andreplass)

Sjelden er kommunestoff sexy, men BT mestrer å gjøre det tørreste stoff hot og aktuelt med kommunebyggeren. Aktuelt for hele Norges befolkning, laget med teknisk kløkt og levert med humor. Et arbeidsverktøy for alle landets kommuner og en lekeplass for innbyggere som liker å utforske fremtidens kommunekart.

Til toppen