VIO-GJENGEN, bak fra venstre: CTO Simen Sægrov, CEO Agnes Dyvik, innholdsansvarlig Miriam Øyna, utvikler Nikolai Bakhanov. Foran, fra venstre: kommersielt ansvarlig Marcus Soknes, COO André Sebastian Værness-Wold og digitaldesigner Ørjan Windsland. (Foto: Gard L. Michalsen)

Her er en god nyhet for deg som vil ha ett abonnement for all journalistikk: I dag lanserer Vio sin all you can read-løsning for alvor

Etter flere betaversjoner og lang testfase, lanseres VIO nå kommersielt. Med innhold fra over 40 titler, ny app og personaliserte anbefalinger.

- Netflix for magasiner... bruker vi fortsatt det? Vi må i hvert fall ha en litt sånn catchy tittel. Sånn at folk skjønner hva dette er for noe!

Det forteller Agnes Dyvik, CEO (daglig leder) i Vio Media AS.

Selskapet som har gått fra en gründeridé på NTNU og etablering som studentbedrift, via havregrøtliv og StartupLAB - til friske penger og stadig utvikling.

Og nå henger de seg på en av de store megatrendene i samfunnet akkurat nå: Betaling for digitalt innhold.

I en tid der 7 av 10 unge faktisk betaler for Netflix, og Schibsted melder om ung abonnementsvekst, mener VIO at de løser problemet sistnevnte har, med tankegangen fra førstnevnte:

Tilgang til innhold fra mange leverandører, på ett sted og til én pris.

Noe twitteratet og stadig flere stemmer gjerne har etterlys

- Dere er etterlyste. Nå er håpet at folk hopper på, når produktet faktisk er på plass?

- Det er klart - og det er vår store utfordring: Frem til nå har vi vært litt «innadvendte». Nå skal vi ut i markedet, eksponere oss og vise oss til verden, sier Dyvik.

VIO på flere enheter. (Foto: Vio Media)
VIO på flere enheter. (Foto: Vio Media) Foto: Vio Media

Ett klikk, prøveperiode uten kredittkort og støyfri lesemodus

Men hva er det egentlig som lanseres i dag? VIO er en plattform for nett, brett og mobil, i nettleser eller i den splitter nye appen som lanseres i dag.

Der kan du lese enkeltsaker fra mer enn 40 store og små norske titler, til en fast pris på 99 kroner i måneden.

Blant titlene som nå er på plass, finner vi Dagens Næringslivs magasiner D2 og Magasinet, via Morgenbladet og Dagsavisen, livsstilsnisjer som BRUTAL og Nytt Rom - til enda mindre nisjer og titler som Harvest, Fotografi, Brygg og Elektronikk.

VIO legger vekt på at dette skal være enkelt. Ikke minst selve registreringen:

- Der har vi klart å beholde den enkle modellen vi har hatt hele veien, med ett klikk på Facebook, og så er du registrert. Eller nesten like enkelt med e-postadressen din, sier André Wærness-Vold, COO i selskapet.

- Hvor uforpliktende er det å registrere seg?

- Her får du en 30 dager helt gratis prøveperiode - uten å legge igjen kredittkortnummeret ditt, slik «alle andre» tar, svarer han, og legger til:  

- Dette skal være enkelt, vi vil ikke ha noen trappetrinn som hindrer deg i å prøve. Og så må vi heller gjøre oss fortjent til kundene som vil være med videre og betale når prøveperioden går ut.

Det skal gjøres med godt og lesbart innhold i en god innpakning, kombinert med personaliserte anbefalinger og ditt eget nyhetsbrev. 

Det var viktig med flere «ekte» testfaser

Det har gått snart ett og et halvt år siden Medier24 første gang omtalte VIOs ambisiøse planer, våren 2015. Da jaktet de på mediehus som ville bidra med innhold til en prototype, som kom i første versjon i fjor.

Vinteren 2016 lanserte VIO så det som forsiktig ble omtalt som en full lansering, men som i realiteten var bare en ny testfase.

Først for noen måneder siden begynte de å lukke «gratisperioden» og få brukere til å faktisk betale.

- Vi har videreutviklet produktet hele veien med brukerne, testet, gått ut igjen, testet videre og gjort noe endringer, sier Agnes Dyvik.

- Men har dere «lurt» brukerne til å tro at det nå var det alvor?

- Nja, det mener vi ikke. Det har vært viktig for oss å teste med riktig psykologi, å se hvordan brukeratferden er under gitte forutsetninger. Samtidig som vi vet at det kommer en ny versjon til, og at det ikke var den endelige, kommersielle lanseringen, svarer André Wærness-Vold.

Godt humør før lansering! Daglig leder Agnes Dyvik og COO André Wærness-Vold. (Foto: Gard L. Michalsen)
Godt humør før lansering! Daglig leder Agnes Dyvik og COO André Wærness-Vold. (Foto: Gard L. Michalsen) Foto: Gard L. Michalsen

Nå begynner alvoret

VIO har som nevnt vært gjennom en lang fase, med både oppturer, nedturer, frustrasjon og glede.

Nå er de altså i mål, eller kanskje rettere sagt: Nå begynner de på den ordentlige første etappen.

VIO lanseres med et brak og en fest torsdag kveld. Så braker de løs med markedsplaner, kampanjer og løp med flere partnere.

Gründerbedriften har ikke 10 millioner kroner til reklame, men må spille på lag med smarte samarbeid. Selskapet har den siste tida også brukt mye tid på å «rebrande» seg selv, med nye slagord, titler og PR, som nå skal testes ut i markedet, forteller Agnes Dyvik:

- Nå lanserer vi sammen med strategiske samarbeidspartnere, inkludert flere av innholdsleverandører, for å nå ut til flest mulig. Det blir ikke noen TV-reklame fra oss. I hvert fall ikke med det aller første!

Om selskapet ikke har 10 millioner kroner, fikk de tidligere i år skutt inn nær 3 millioner kroner i frisk kapital. Penger som har gått til å bygge et team som nå har bygd produktet.

- Hvordan er det å gå fra havregrøt og jobb døgnet rundt, til åtte ansatte på fulltid?

- Vi spiser fortsatt havregrøt, fordi vi ville bruke pengene på noe riktig: Produktutvikling og et godt team. Vi har brukt tid på å bygge et fullt team, og der er vi nå, sier Dyvik.

Flere av de ansatte er også på eiersiden, og gründerne Dyvik og Wærness-Vold har fortsatt kontrollen.

Samtidig har noen av laget og medgründere falt av på veien, noe som er en naturlig utvikling for et ungt vekstselskap, mener de.

What's in it for my business?

En ny emisjon nærmer seg også, for å hente noe mer penger. VIO håper på mange betalende kunder raskt, men vil ikke gjøre seg avhengig av at omsetningen må vokse veldig fort.

Og i investorjakten er de ikke på leting etter mediehus eller store mediekonsern.

- Vi sikter etter medieuavhengige eiere, slik at vi kan samarbeide med alle. Og konsentrere oss om å bygge en digital plattform, sier Agnes Dyvik.

Men de vil gjerne ha mediebransjen som partnere.

VÅREN 2015: Agnes Dyvik og Mari Hæreid var i mai 2015 på NONA-konferansen i Oslo, for å invitere mediebransjen til å levere innhold til en prototype. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
VÅREN 2015: Agnes Dyvik og Mari Hæreid var i mai 2015 på NONA-konferansen i Oslo, for å invitere mediebransjen til å levere innhold til en prototype. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

I fjor banket de på mange dører, og gikk på mange konferanser. Nå håper de på enda flere innholdsleverandører. What's in it for mediehusene?

Ingenting å tape, mener VIO: De gir bort innholdet sitt til en lukket plattform som koster penger - og som kan gi inntekter tilbake, forklarer André Wærness-Vold:

- Vi har en modell der leverandørene får betalt en andel av omsetningen, ut fra hvor godt stoffet deres blir lest. Og da måler vi ikke klikk, men lesetid. Systemet skal premiere godt innhold. Har du gode saker som mange faktisk leser, vil det lønne seg.

Hvor langt kan dette gå? I første omgang er målet en solid posisjon i Norge, uten at VIO vil si noe om hvor mange tusen abonnenter det krever.

Hva neste omgang bringer, er de kanskje ikke helt sikker på. Men det mangler ikke på ambisjoner fra André og Agnes:

- Men vi har lyst til å gå internasjonalt. Kanskje London er neste? Eller India? Målet er å skape en global plattform for innhold - og på litt sikt ikke bare tekst og bilder!

PS: Opplysninger i Brønnøysundsregistrene om aksjonærer, kapital med mer er basert på regnskapet for 2015, og mye av informasjonen under er dermed utdatert i forhold til dagens situasjon. 

 

For ordens skyld: Medier24 og Vio Media AS har det siste året delt kontorfellesskap i Oslo Media House. 

Til toppen