Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten Inzpire.me. (Foto: Inzpire.me)

Her er en influencerplattform som virker - og vokser: Inzpire.me har rundet 3000 profiler, og kurs for Silicon Valley

Lanserte i vinter en markedsplass der annonsører kan kjøpe seg annonsering hos såkalte «influencers». Nå opplever gründerselskapet voldsom vekst.

shifter

Denne saken er produsert og publisert på shifter.no, og gjengitt på Medier24 i samarbeid med SHIFTER. 

En influencer er en profil med et stort digitalt publikum, for eksempel mange følgere på bloggen sin, på Instagram eller på Youtube.

Inzpire.me startet i mars med en plattform der annonsører kan kjøpe seg profilering hos influencers.

Nå har de over 3000 registrerte influnecers, som til sammen når over 100 millioner følgere.

– Vi lanserte i Inzpire.me i slutten av mars og brukt måndene på å tilpasse produktet. I det siste har vi begynt å ha fokus på vekst, sier gründer Mats Lyngstad til Shifter.

 

Vil ikke røpe «secret sauce»

Han startet selskapet alene, men fikk i sommer inn kollega og medgründer Marie Mostad, som Shifter har skrevet om tidligere. Til sammen eier de i overkant av 80 prosent av selskapet. I tillegg har de noen engleinvestorer på eiersiden, samt VentureFactory.

Og de har fått støtte fra Innovasjon Norge.

– Hva er hemmeligheten bak veksten?

– Det er flere ting. Vi har kontaktet mange influencers. Vi har også laget et verveprogram, hvor disse kan invitere andre influencers. For hver 100-ende influencer vi nå inviterer, kommer det en viraleffekt på ekstra 25 prosent, sier han.

Han forteller at alle må verfisere sine sosiale medier-kontoer, slik at det riktige antallet følgere blir oppgitt. Og dette skjer selvsagt automatisk.

– Hvor mange har dere invitert?

– Vi har system som lar oss invitere mellom 500 og 1000 om dagen, men nå er vi inne på vår «secret sauce». Jeg vet ikke jeg kan si. Vi gjort noen smarte grep som nå viser at vi kan skape vekst, forteller Lyngstad og ler.

Lyngstad poengterer at salgsjobben primært gjøres inn mot annonsører.

– Vi har over 30 merkevarer som har testet Inzpire.me og rundt 100 bookingforespørsler er ferdigstilt eller i arbeid. Merkevaren og den aktuelle influenceren blir selv enige om oppdraget, sier han.

Skal til USA og hente penger

– Når blir dere lønnsomme?

–Dette er et volumspill. Tjenesten vår er gratis å bruke, og vi får en cut ved en eventuell transaksjon, så vi er avhengige av store volum. Men med den veksten vi har og ser vi klarer å opprettholde, tror jeg vi er lønnsomme i løpet av 2018, sier han.

Foreløpig har de hentet 1,85 millioner kroner, men reiser nå til USA for å delta på Innovasjon Norges Tinc-program i Silicon Valley og samtidig komme i kontakt med noen amerikanske investorer.

– Vi ser for oss å hente rundt en million dollar i neste fase og håper vi kan finne noen investorer i USA med riktig kompetanse til vårt konsept. Vi vil ha «smarte penger». Det er viktigst for oss, sier han.

– Hva skal dere bruke pengene til?

– De skal brukes på vekst, vi må få plass flere utviklere slik at vi kan bygge native apps. Vi må bygge en salgsorganisasjon som kan skalere hvordan vi får i gang annonsører, så pengene skal først og fremst bli brukt på folk. Vi trenger ikke så mye til markedsføring mot influencers. Jeg føler vi har tilbudssiden på plass, sier han .

Markedet manglet to ting

– Hvordan startet Inzpire.me?

– Denne ideen er egentlig et resultat av egen frustrasjon. Jeg har jobbet mye med nettbutikker hvor jeg har sett potensialet men ikke visst hvordan man skulle kunne utnytte det ordentlig. En merkevare bruker mye tid på å finne riktig influencer. Skal man søke rundt i Instagram? Eller skal man google snapchat-profiler og kanskje få et treff på VG med saken «De største snapchat-profilene»?, spør han.

Han mener markedet så langt har manglet to ting.

– Det første er tillit. Hvordan kan man stole på at influenceren er bra? Det har vi derfor bygget inn i tjenesten vår i form av anmeldelser og anbefalinger. Vi har også bygget en betalingsløsning som passer på pengene til oppdraget er utført. Det andre problemet er gjennomsiktighet. Både for annonsører er det viktig å vite hva som er riktig pris, men også for influencerene seg imellom er det ok å vite hva ulike tar for ulike oppdrag, sier han.

– Men dere har vel en del internasjonale konkurrenter. Hva gjør dere unike?

– Ja, vi har konkurrenter. Alle har skjønt at tillit er viktig, men jeg har fortsatt til gode å se at noen har sett at gjennomsiktighet er viktig. Vi mener at dette skal styres ved markedsmekanismer. Med enkel tilgang og åpenhet, tror vi det er lettere for en annonsør å flytte penger på markedsbudsjettet, sier han.

Liker du artikler som dette? Følg SHIFTER på shifter.noFacebook og Twitter.

shifter

LES FLERE saker om norske teknologibedrifter i den nye økonomien på shifter.no

Kahoot vant Oslo Innovation Award. Men Johan Brand skulle sett at også politikerne var innovative

Ukens Norden: Skal du tjene gode penger på den svenske børsen, er det tech som gjelder

Christoffer O. Hernæs: Derfor samarbeider Danske Bank og Nordea om MobilePay

SJEKK OGSÅ ut SHIFTERs podkaster: 

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas i Shifters podcast: Det er spesielt to ting startups er bedre på enn store selskaper

Tapad-gründer Are Traasdahl vil skape et super-venture-fond på 10 milliarder kroner

Podcast: Seriegründer Olav Nedrelid har bygget selskaper i tre verdensdeler. Han har lært av sine feil

Til toppen