GEIR NILSEN, redaktør og eier av Langrenn.com (innfelt). Her på Beitostølen denne uka - klar for snø og sesongstart! (Foto: Erik Borg, Langrenn.com)

Her er nettavisa som bryr seg mer om junior-VM i Kasakhstan enn Marit Bjørgens voksende mage

Etter femten år på nett, leverer Langrenn.com både trafikk og resultater. Nå også med inntekter fra brukerbetaling.

- Altså: Vi skriver både om skistjerner og småstoffet. Men det er mer enn nok av dem som dyrker Northug, Bjørgen og Johaug, og kanskje skriver en gang i blant om de andre. Skisporten er så mye mer enn det, sier Geir Nilsen.

Han er redaktør, daglig leder og eier av Langrenn.com. Og har funnet sin egen oppskrift på suksess:

Være nettstedet for de som virkelig bryr seg om sporten:

- Det er meningsløst å konkurrere mot VG og Dagbladet om de største stjernene. Vi har ofte bedre lesertall på Norgescup på ski eller et junior-VM i Kasakhstan, sier Nilsen.

  

Og denne uka eksploderer det

De lesertallene er jevnt over ganske gode, for et nisjenettsted om trening og idrett. Gjennom sommerhalvåret er det gjerne 10-20.000 daglige brukere på sida.

Men snart flerdobler det tallet seg. Fredag starter nemlig skisesongen på Beitostølen.

- Da sier det pang. I fjor fikk vi 45.000 lesere daglig gjennom de dagene. Så roer det seg litt igjen fram mot jul, og øker så på igjen gjennom hele vinteren, på rundt 40.000 brukere daglig, forteller Nilsen.

- Det svinger selvsagt litt. Men toppnoteringen i vinter var 78.000 brukere på én dag!

Og det er mer enn de fleste norske lokalaviser eller nisjenettsteder.

Disse tallenekommer ikke gratis. Bak ligger lange arbeidsuker, tidligere morgener, ja, kort og godt mye jobb.

Daniel Gjersing Nergård og Geir Nilsen på Beitostølen. Det er akkurat nok snø til sesongåpning for langrennsløperne fredag. (Foto: Erik Borg)
Daniel Gjersing Nergård og Geir Nilsen på Beitostølen. Det er akkurat nok snø til sesongåpning for langrennsløperne fredag. (Foto: Erik Borg) Foto: Erik Borg

Startet for 15 år siden

Medier24 møtte den nøkterne gründer Geir Nilsen i Oslo forrige uke, noen dager før han denne uka pakket bilen og flyttet hele kontoret til Beitostølen.

Dit dro han og kollega Daniel Gjersing Nergård tirsdag, sammen med frilanser Erik Borg, for å dekke forberedelsene til helgas sesongåpning. Derfra pumper de ut mange saker daglig, og holder et imponerende nivå.

Det har etter hvert gitt resultater. Nettavisen er det man må kunne si er godt dekket av annonser, og disse ga i fjor inntekter på 2,9 millioner kroner.

En vekst på nesten 50 prosent fra året før, og et driftsresultat på 871.000 kroner.

Dermed kunne Nilsen ta ut både en anstendig lønn, og for første gang et lite utbytte.

Men slik har det ikke alltid vært.

Mange har vært innom Langrenn.com siden Geir Skari etablerte Langrennsportalen AS i 2000, sammen med Thorodd Bakken, Thomas Alsgaard og Espen Bjervig. De trakk seg senere ut, og det var i nettstedets ti første år flere eierskifter.

Geir Nilsen, som har bakgrunn fra Statens Kartverk og siden 2004 hadde drevet en nettside om orientering, fikk i 2009 nyss om at en tredjedel av selskapet var til salgs.

Da gikk han til banken, og kjøpte seg inn i av Langrenn.com.

Så ble det uenigheter med de øvrige eierne om retningen. Nilsen lånte litt til og overtok hele selskapet i mars 2010.

- Jeg betalte tre millioner kroner for det som egentlig var på vei til å bli et konkursbo, beskriver Nilsen i dag.

langrenn-skjermbilde

Menighetsblad med mye attåt

Siden har det altså gått bare en vei. Og mange av de som leser har nok vært innom Langrennn.com i et eller annet ærend:

Som mosjonist for å sjekke terminliste for turløp. En lokalavisjournalist som skal sjekke «sin» utøver i siste Norgescup-renn. Eller bare den sportsinteresserte leseren som vil ha noe annet enn siste nytt om Johaugs kleskolleksjon.

- Suksessoppskriften? Vi driver jo gladjournalistikk, vi er nok litt menighetsblad. Men vi har litt konfliktstoff også, og jeg ertet på meg Skiforbundet litt under den siste Northug-konflikten. Den håndteringen syns jeg var veldig klønete, sier Nilsen.

I tillegg til det generelle nyhetstilbudet med alle slags store og små nyheter, er Langrenn.com en særdeles fyldig portal, og fyller i 2015 en funksjon som man kanskje skulle tro var borte fra nett. Her er både terminlister, resultater og deltakerlister, kjøp og salg, og mye annet.

Det er også nyheter gjennom hele sommeren: Da følges langrennsløperne gjennom sykkelritt og bakkeløp. Og der dukker det gjerne opp gode nyheter.

- Det hender vi kommer med nytt om de store også. Petter Northug forteller ikke alltid hvor han skal delta. Men når vi følger alle resultater, finner vi plutselig navnet hans på lista til Ranhaim til topps og får en sak som blir sitert i de store avisene, forteller Nilsen.

Nettstedet drives bare av han og en ansatt til; nevnte Daniel Gjersing Nergård. Ofte består jobben av å sitte på «desken» og publisere, og motta resultater og bilder fra arrangører, fotografer og frilansere.

Noen ganger med dedikerte frilansere, som når Erik Borg drar til nevnte Kasakhstan for å dekke junior-VM på ski.

Lanserer pluss-abonnement

Men sånt koster, og annonseinntektene er viktige. Så viktige at Nilsen enn så lenge ikke har turt å gjøre nettsiden responsiv; da forsvinner nesten alle annonseplassene. Og det har han ikke funnet noen løsning på.

Men kanskje er nye inntekter på vei: Tirsdag denne uka lanserte Langrenn.com brukerbetaling. Geir Nilsen gjør som «alle» nettaviser i disse tider og tilbyr leserne en plussløsning.

- En del av sakene må være åpen, det er de vi får trafikk på. Men vi ønsker jo å ha en del grundige reportasjer, litt større saker også. Da må vi finansiere det. Vi har ganske mange tusen lesere, og jeg tror det fins en kjerne som kan være villig til å betale litt for å få enda mer godt stoff, sier han.

Den løsningen kom på plass denne uka. Årsabonnement til 649 kroner, 349 kroner for tre måneder, én måned for 149 - og en uke for 59 kroner.

En ganske progressiv prising, med andre ord. Forhåpentligvis kan det finansiere en ansatt til i den lille bedriften.

- Jeg og Daniel er poteter, vi gjør alt hele tida. Får vi inn én million kroner, kan vi ansette en dedikert journalist på fulltid. Og da blir det enda mer godt stoff, sier Nilsen offensivt.

Flere nettsider kan det også bli rundt motoren Langrenn.com. Som nettsiden Motbakke.com, eller den nesten identiske Sykkelritt.com. Terminlister og litt til, samt lenker tilbake til Langrenn.com. 

Og Geir Nilsen må til kjøkkenhagen for å forklare denne satsingen:

- I dag driver vi ti-elleve nettsider til sammen. Det er som en løk; vi bygger flere lag med forskjellige sider, som skal sende trafikk både sideveis - og tilbake til Langrenn.com. Og så kan du si at Langrenn.com også ligger ytterst som et «beskyttende lag».

- Slik skal vi bygge videre. Bygge lag på lag. Og tjene pengene før vi satser videre, legger han til.

Til toppen